The content and features of the professional activity of a higher school teacher
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-56-60
Abstract
The article is devoted to the study of the content and features of the professional activity of a higher school teacher. The problem of differentiation of directions, content and features of professional activity of a pedagogical worker of the higher education system is actualized. The structure of the activities of the teacher of higher education is highlighted. The composition and content of the tasks of professional activity are clarified with the clarification of their intersection. The features of the professional activity of a higher school teacher are characterized, among which: the dependence of the content of professional activity on the level of activity of the teacher, the degree of his involvement in social processes, the dynamism of the requirements that are imposed on the teacher in the organization of his work, the dependence of professional activity on the specific features of the university, its orientation, strategic development objectives and the level of guidance guidelines, connectivity with the level of professional competence, high level of academic mobility in the implementation of labor functions. According to the results of the study, the conclusion is made about the direct relationship of the content and features of the professional activity of a higher school teacher with each other, which determines the professional development of a teacher and the possibility of improving the environment for the implementation of professional activities.
About the Authors
A. V. LapshovaRussian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor,
Nizhny Novgorod
E. A. Zemlyanitsyna
Russian Federation
lecturer of the Department of Software and UOS,
Nizhny Novgorod
A. N. Sidorov
Russian Federation
master's student,
Nizhny Novgorod
References
1. Горбунова Н.В., Горбунова В.Р. Особенности профессиональной деятельности педагога в условиях инклюзивной образовательной среды // Гуманитарные науки. 2022. – № 3 (59) . – С. 89–94.
2. Жданова Н.Е. Особенности мотивации профессиональной деятельности педагогов // Московский экономический журнал. 2018. – № 4. – С. 593–598.
3. Иваньо Я. М. О критериях оценки деятельности преподавателя высшего учебного заведения // Достижения науки и техники АПК. 2013. – № 9. – С. 8–10.
4. Коршунова О.В. Праксеологические аспекты профессиональной деятельности педагога сельской школы // Вестник ВятГУ. 2018. – № 1. – С. 62–74.
5. Лапшова А.В., Уракова Е.А., Воронина И.Р. Особенности профессионального консультирования студентов в вузе // Проблемы современного педагогического образования. 2023. – № 79-2. – С. 241–243.
6. Мыхнюк М.И. Совершенствование профессионализма педагога высшей школы в процессе самообразовательной деятельности // Проблемы современного педагогического образования. 2020. – № 68-2. – С. 239–241.
7. Назарова О.Л., Кондрух В.И. Особенности исследовательской деятельности педагогов профессиональной школы // Сибирский педагогический журнал. 2012. – № 2. – С. 148–153.
8. Перевощикова Е.Н. Образовательные результаты в подготовке будущего педагога и средства оценки их достижения // Вестник Мининского университета. 2022. – № 1(38). – С. 1–19.
9. ПРИКАЗ от 11 января 2011 года N 1н «Об утверждении Единого квалификационного справочника должностей руководителей, специалистов и служащих, раздел «Квалификационные характеристики должностей руководителей и специалистов высшего профессионального и дополнительного профессионального образования» Электронный ресурс]. URL: https://docs.cntd.ru/document/902257088#6500IL.
10. Танцура Т.А. Особенности профессиональной деятельности педагога в условиях цифровой образовательной среды // МНКО. 2021. – № 4 (89). – С. 90–92.
11. Шамов А.Н., Ким О.М. Особенности профессиональной деятельности преподавателя иностранных языков в вузе // Вестник Мининского университета. 2020. – № 2 (31). – С. 1–16.
12. Шибанова Е.К. Преподаватель высшей школы: герой нашего времени // Преподаватель ХХI век. 2015. – № 2. – С. 85–94.
Review
For citations:
Lapshova A.V., Zemlyanitsyna E.A., Sidorov A.N. The content and features of the professional activity of a higher school teacher. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(1(67)):56-60. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-56-60