Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Children's collective as an environment of ethnocultural education in an institution of additional education

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-69-75

Abstract

The purpose of the research is to analyse the children's collective as a psychological and pedagogical phenomenon and the environment of ethnocultural education implemented by a teacher of an additional education institution. The relevance of the study is determined by the development trends of the world community of the twenty-first century, in particular in the field of education. As a result of the study of literary sources (A.S. Makarenko, E.V. Saraeva, V.E. Baranov, Y.V. Lisitsyn and others) the known definitions of the term «collective» and the main features of children's collective (psychological, age, psychophysiological, gender, ethnic) are considered. Separately, the paper presents a description of the stages of formation of children's collective as an environment of ethnocultural education in ECE centres. As a result of the analysis the pedagogical tools of ethnocultural education of children's collective members are presented and characterised.

About the Authors

I. D. Rudinskiy
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

Kaliningrad



E. I. Akhmedova
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

Kaliningrad



References

1. Айзман Р.И. Возрастная физиология и психофизиология: учебное пособие / Р. И. Айзман, Н. Ф. Лысова. – М.: Инфра-М, 2015 – 352 с.

2. Ахмедова Э.И., Рудинский И.Д. Организация этнокультурного воспитания учащихся начальной школы в учреждении дополнительного образования как педагогическая проблема // Отечественная и зарубежная педагогика. 2023. – Т. 1. – № 1(89). – С. 111–124.

3. Баранов В.Е. Коллектив как пространство личностного бытия человека // Terra Linguistica. 2013. № 167. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kollektiv-kak-prostranstvo-lichnostnogo-bytiya-cheloveka (дата обращения: 08.01.2024).

4. Волков Г.Н. Этнопедагогика: учеб. пособие. – М., 1999.

5. Лазарев М.А. Роль возрастных особенностей в формировании школьного коллектива // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2018. – № 2 (10). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-vozrastnyhosobennostey-v-formirovanii-shkolnogo-kollektiva (дата обращения: 08.01.2024).

6. Лисицын Ю.В. Этапы и психологические механизмы формирования детского коллектива (теоретический аспект) // Вестник науки. 2019. – № 5 (14). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/etapy-ipsihologicheskie-mehanizmy-formirovaniya-detskogo-kollektiva-teoreticheskiy-aspekt (дата обращения: 06.01.2024).

7. Макаренко А.С. Сочинения в 7 т. Т. 5: Общие вопросы теории педагогики. – М.: Академия педагогических наук РСФСР. 1958. – 558 с.

8. Министерство просвещения Российской Федерации https://edu.gov.ru/activity/international_activity/ (дата обращения: 07.01.2024)

9. Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество: учебник. – М.: ИЦ «Академия», 2003. – 456 с.

10. Новиков В.В. Социальная психология: феномен и наука. – М.: Изд-во института психотерапии. 2003. – 341 с.

11. Ноздренко Е.А., Ескина А.А. Использование этнокультурных образов в отечественной рекламе как отражение культурных традиций // Современные проблемы науки и образования. – 2013. – № 6.; URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=11118 (дата обращения: 08.01.2024).

12. Одилова Д.И., Фахрутдинова А.В. Этнокультурное воспитание младших школьников в условиях внеурочной деятельности // Скиф. 2022. № 4 (68). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/etnokulturnoevospitanie-mladshih-shkolnikov-v-usloviyah-vneurochnoy-deyatelnosti (дата обращения: 08.01.2024).

13. Поташник М.М., Моисеев А.М. Управление современной школой. – М.: Новая школа. 1997. – 352 с.

14. Расстанова Е.А. Гендерные особенности развития физических качеств старших дошкольников (ловкости, быстроты, гибкости) / Е.А. Расстанова // Проблемы педагогики. – 2016 – № 7 – С. 33–38.

15. Сараева Е.В. Детский коллектив как психолого-педагогический феномен / Е. В. Сараева // Категория «социального» в современной педагогике и психологии: Материалы 2-й научно-практической конференции (заочной) с международным участием в 2 частях, Тольятти, 02–03 апреля 2014 года. Часть 2. – Тольятти: SIMJET, 2014. – С. 380–385.

16. Тихомирова И.А. Анатомия и возрастная физиология: учебник / И. А. Тихомирова. – М.: Феникс, 2015 – 286 с.

17. Федеральный закон от 29.12.2012 г. № 273-Ф3. Об образовании в Российской Федерации http://www.kremlin.ru/acts/bank/36698 (дата обращения: 07.01.2024).


Review

For citations:


Rudinskiy I.D., Akhmedova E.I. Children's collective as an environment of ethnocultural education in an institution of additional education. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(1(67)):69-75. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-69-75

Views: 17


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)