Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Current aspects of organizing family education

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-45-49

Abstract

The authors consider the issues of organizing family education as one of the forms of obtaining general education in the Russian Federation, which is currently becoming widespread. The article attempts to analyze federal legislation that determines the rights and obligations of participants in educational relations. The article formulates some problems of legal regulation of the organization of family education, the reasons why parents choose this form of education for their children, the risks and difficulties in organizing family education.

About the Authors

N. A. Shobonov
Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Kozma Minin Nizhny novgorod State Pedagogical University"; Branch of the Private Educational Institution of Higher Education "Moscow University named after S.Yu. Witte"
Russian Federation

N. A. Shobonov – D.Sc. (Pedagogy), Associate Professor. Professor of the Department of General and Social Pedagogy of the  (

Nizhny Novgorod



N. O. Ablyazova
Branch of the Private Educational Institution of Higher Education "Moscow University named after S.Yu. Witte"
Russian Federation

N. O. Ablyazova – Ph.D. (Econ.) 

Nizhny Novgorod



V. A. Chistyakov
Nizhny Novgorod Institute of Railway Engineering - branch of the Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Volga Region State University of Railway Engineering"
Russian Federation

V. A. Chistyakov – Ph.D. (Sci.) 

Nizhny Novgorod



References

1. Конституция Российской Федерации (принята всенародным голосованием 12.12.1993 с изменениями, одобренными в ходе общероссийского голосования 01.07.2020). – URL: consultant.ru (дата обращения: 12.02.2025).

2. Матюшева, Т. Н. Об изменении некоторых принципов государственной политики и правового регулирования отношений в сфере образования // Современное право. – 2024. – № 7. – С.15–19.

3. Министерство просвещения Российской Федерации: официальный сайт. – URL: https://edu.gov.ru / (дата обращения: 29.10.2024)

4. Муниципальная система образования города Нижнего Новгорода 2022 : краткий статистический сборник / под ред. В. П. Радченко. – Нижний Новгород, 2022. – 97 с.

5. Олин, И. В. Доверие или семейное обучение? / И. В. Олин // Народное образование. – 2019. – № 5. – С. 49–55.

6. Письмо Министерства образования и науки Российской Федерации № НТ-1139/08 от 15 ноября 2013 года «Об организации получения образования в семейной форме». – URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70417012/ (дата обращения: 12.02.2025).

7. Приказ Минпросвещения от 22.03.2021 г. № 115 «Об утверждении Порядка организации и осуществления образовательной деятельности по основным общеобразовательным программам». – URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202104200066 (дата обращения: 12.02.2025).

8. Свадьбина, Т. В. Российская семья как хранитель и транслятор традиционных национальных ценностей / Т. В.Свадьбина, О. А.Немова // Вестник Мининского университета. – 2023. – Т. 1. – № 4.

9. Сводные статистические отчеты по форме федерального статистического наблюдения № 1-НД «Сведения о численности детей и подростков в возрасте 7–18 лет, не обучающихся в образовательных учреждениях» на начало 2018/19 учебного года. – URL: https://edu.gov.ru/activity/statistics/general_edu (дата обращения: 17.12.2024).

10. Федеральный закон от 29.12.2012 N 273-ФЗ (ред. от 17.02.2023) «Об образовании в Российской Федерации» (с изм. и доп., вступ. в силу с 04.08.2023). – URL: www.consultant.ru (дата обращения: 10.12.2024).


Review

For citations:


Shobonov N.A., Ablyazova N.O., Chistyakov V.A. Current aspects of organizing family education. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):45-49. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-45-49

Views: 5


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)