The content of the tutor support teachers of additional education in the process of professional development
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-121-129
Abstract
The article discusses the use of tutor support in the process of forming the tutor competence of teachers of additional education. The formation of tutor competence implies the development of value-semantic, cognitive-creative and organizational-managerial components. The appearance of a teacher with tutoring competence in institutions of additional education is relevant and valuable in modern conditions. The possibilities of additional education make it possible to more individualize the interaction of teachers and students, to use active forms of such interaction. Tutor support of teachers is understood as a special type of pedagogical activity, a special pedagogical technique based on the interaction of trained teachers, during which there is awareness and realization of their own educational goals and objectives. The effectiveness of tutor support for students at any age level is a sequence of interrelated stages: diagnostic, design, implementation and analytical. The article indicates that the experience of the participation of teachers of additional education in the process of tutor support allows us to get the most complete picture of the essence of tutor competence. The formation of tutor competence of a teacher of additional education can be most effectively carried out using forms, methods and technologies of tutor support. The following forms of tutor support for teachers were used: individual tutor consultations, group tutor consultations (talks) and tutorials (training seminars). The following methods of tutor support were used: question, observation, conversation, discussion, essay, business or role-playing game, case method, reflexive method, method of analysis. The technology of tutor support is "educational cartography", namely "personal resource mapping". The results of the positive dynamics of the level of formation of the tutor competence of teachers of additional education obtained during the tutor support of teachers indicate the realism and practical feasibility of this process.
About the Author
O. V. TiunchikRussian Federation
methodologist
References
1. Байбородова, Л. В., Артемьева, Л. Н., Кривунь, М. П. Индивидуализация и сопровождение в образовательном процессе педагогического вуза: монография. – Ярославль: РИО ЯГПУ, 2014. – 260 с.
2. Байбородова, Л. В., Кривунь, М. П. Профессиональная подготовка тьюторов для сферы образования. – М.: Берлин: Директ-Медиа, 2020. – 228 с.
3. Байбородова, Л. В. Ценностно-смысловые основы воспитательной деятельности: учебник для студентов бакалавриата направлений «Педагогическое образование» и «Психолого-педагогическое образование» / Л. В. Байбородова, М. И. Рожков. – Ярославль: РИО ЯГПУ, 2020. 367 с.
4. Белькова, И. А. Походы к профессионально-личностным качествам педагога и профессиональному стандарту педагогической деятельности // Молодой ученый. – 2020. – № 4 (294). – С. 277-280. URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42380297 (дата обращения: 15.10.2023).
5. Гадаборшева, З. И., Арсанукаева, С. И. Феномен тьюторского сопровождения в образовательном процессе // Молодые исследователи: Сборник материалов III Всероссийской студенческой научнопрактической конференции. – Грозный, 2023. – С. 102–108.
6. Дорофеева, Н. Ю., Петрова, Л. Ю. К проблеме использования рефлексивных методов обучения // Проблемы модернизации современного высшего образования: лингвистические аспекты. Лингвометодические проблемы и тенденции преподавания иностранных языков в неязыковом вузе: материалы VIII Международной научно-методической конференции. – Омск, 2022. – С. 176–180.
7. Ермекова, Д. У. Тьюторская компетентность как основа эффективной деятельности педагога // Современные образовательные технологии: новые вызовы и перспективы: Материалы V Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. – Астрахань, 2023. – С. 176–180.
8. Зимняя, И. А., Мазаева, И. А., Лаптева, М. Д. Зимняя Коммуникативная компетентность, речевая деятельность, вербальное общение. – М., 2020. – 400 с.
9. Калинина, Н. В. Формирование тьюторской компетенции педагога в общеобразовательной организации // Международный научно-исследовательский журнал. – 2021. – № 10-3 (112). – С. 42–44.
10. Капранова, Н. А. Научно-методическое сопровождение профессионального роста педагога на основе формирования тьюторской позиции // Кубанская школа. – 2022. – № 1. – С. 48–54.
11. Ковалева, Т. М., Якубовская, Т. В. Тьюторская деятельность как антропопрактика: между индивидуальной образовательной траекторией и индивидуальной образовательной программой // Человек.RU. – 2017. – № 12. – С. 85–94.
12. Косолапова, Л. А. Антропологический, деятельностный, компетентностный подходы как методологическая основа эмпирических исследований проблем тьюторства // «Тьюторство в открытом образовательном пространстве: языки описания и работы с «самостью» – развитие личности; становление субъектности; формирование self skills». Материалы XIII Международной научно-практической конференции (XXV Всероссийской научно-практической конференции) 27–28 октября 2020 г. – М.: Ресурс, 2020. – С. 158–164.
13. Махов, А. П. Формирование тьюторской позиции педагога в системе дополнительного профессионального образования // Нижегородское образование. – 2012. – № 3. – С. 200–206.
14. Митрошина, Т. М. Образовательная картография. Рабочая тетрадь. – М: Педагогический университет «Первое сентября», 2011. – 56 с.
15. Леонтьев, Д. А. Методика изучения ценностных ориентаций. – M: Смысл, 1992. – 17 с.
16. Сафонова, П. Н., Шамрай, И. Н. Современная система дополнительного образования детей: особенности, стратегии, тенденции // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. – 2020. – № 4 (96). – С. 158–171.
17. Соловова, Н.В., Калмыкова, Д. А., Суханкина, Н. В. Индивидуальные образовательные траектории: конструирование и образовательные результаты // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. – 2023. – № 2. – С. 160–169.
18. Щедровицкий, П. Г. Об исследовательской программе тьюторства // Школа и открытое образование: Сб. науч. тр. по материалам 3-й Всерос. науч. практ. тьюторской конференции. – М; Томск, 1999.
19. Gordon, E., Gordon, E. Centuries of Tutoring: A History of Alternative Education in America and Western Europe Hardcover – April 9, 1990. 437 p
20. Ivanova, E. M., Krolevetskaya, E. N. Tutor support in a modern school: problems and points of growth // Sciff. Questions of students science. – 2023. – № 8. – PP. 267–271.
21. Krasinski, A. Teoria ksztalcenia wielostronnego Wincentego Okonia wdydaktyce szkolnej I katechetycznej. Seminare. Poszkiwania naukowe, Krakow WN PAT, 2001. – P. 89–98
22. Surkeeva, D. B., Zakirjan, K. K. The role of the supervisor in distance learning // Универсальное и культурно-специфичное в языках и литературах. Курган, 2023. – С. 724–727.
23. Tregubova, T., Shibankova, L., Kats, A. Tutor’s support of teachers’ professional development: conceptual framework and design in russian and european universities // Kazan pedagogical journal. 2022. № 5. pp. 7–15.
24. Vlasova, I. V. the development of university students’ self-organization with remote tutor support // Тенденции развития науки и образования. 2023. – № 93-2. –С. 144–146.
25. Ҳотамов, Ф. М. Нақши таҳсилоти иловагӣ дар ташаккули фарҳанги ҳуқуқии хонандагон // Паёми академияи таҳсилоти Тоҷикистон. – 2023. – № 2 (47). – С. 116–123.
Review
For citations:
Tiunchik O.V. The content of the tutor support teachers of additional education in the process of professional development. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and Pedagogical sciences. 2024;(2(68)):121-129. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-121-129