Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Production and technological process of teaching ecology at a technical university

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-202-207

Abstract

The development of a production and technological process of teaching ecology in a technical university on the basis of digitalization is necessary in modern conditions to improve the quality of environmental training of specialists. Digital ecology in the field of safety is aimed at the selection, use of information in order to find ways to simulate environmental life situations. In the practice of training specialists, insufficient attention is paid to the issues of digital ecology and its application in practice. Modeling the structure of digital ecology allows you to form professional competencies at a more modern high level and contribute to the development of personal qualities of students: independence, communicativeness, self-knowledge, creativity.

About the Author

V. A. Danilenkova
Kaliningrad State Technical University
Russian Federation


References

1. Аникова, Ю.А. Педагогическое проектирование производственно-технологической подготовки будущих педагогов в области дизайна// Педагогическое образование. – 2020. – С. 21–24 [Электронный ресурс]: file:///C:/Users/ny.bugakova/Downloads/pedagogicheskoe-proektirovanie-proizvodstvenno-tehnologicheskoy-podgotovkibuduschih-pedagogov-professionalnogo-obucheniya-v-oblasti-dizayna%20(1).pdf (дата обращения15.09.2022).

2. Бугакова, Н. Ю. Модель развития личности выпускника технического вуза в условиях дистанционного обучения // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2021. – № 1 (55). – С. 7–11.

3. Бугакова, Н. Ю., Устич, Л. М. Использование дистанционных технологий по дисциплине «Управление социально – техническими системами» для бакалавров по направлению подготовки 23.03.03 «Эксплуатация транспортно-технологических машин и комплексов» // материалы IX Международного Балтийского морского форума 5–10 октября 2021 года [Электронный ресурс]: в 6 томах. Т. 1. «Инновации в профессиональном, общем и дополнительном образовании» VII Международная научная конференция. – Электрон. дан. – Калининград: Изд-во БГАРФ ФГБОУ ВО «КГТУ», 2021. – 1 электрон. опт. диск. С. 4–8.

4. Давыдов, В. В. Теория развивающего обучения / РАО, психологический ин-т, Междун. Ассоциация «Развивающее обучение». – М.: ИНТОР, 1996. – 544 с.

5. Даниленкова, В. А. Проектирование учебно-методического материала по экологии в техническом вузе // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2021. – № 2 (56). – С. 126-130

6. Даниленкова, В. А. Экология в техническом вузе. – Калининград: БГАРФ, 2011. – 56 с.

7. Ильин, Г. Л. Инновации в образовании. – М.: Изд-во «Прометей», 2015. – 33 с.

8. Патаракин, Е.Д., Шустов, С. Б. Цифровая экология: эколого-социальные сети и информационные экосистемы // «Вестник Мининского университета» № 3 – 2013 [Электронный ресурс]: file:///C:/Users/ny.bugakova/Downloads/tsifrovaya-ekologiya-ekologo-sotsialnye-seti-i-informatsionnye-ekosistemy%20 (2).pdf (дата обращения15.09.2022)

9. Стрельцова, М. В., Поцелуева, О. Н. Анализ результатов диагностики готовности преподавателей к введению ФГОС ООО – п. Рассвет: АДЕККК, 2015. – 22 с. URL: https://adekkk.mil.ru/upload/site15/document_file/strelcova_mv-pocelueva_on_analiz_gotovnosti_k_pere.pdf (дата обращения 15.09.2021).


Review

For citations:


Danilenkova V.A. Production and technological process of teaching ecology at a technical university. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2024;(2(68)):202-207. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-202-207

Views: 37


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)