Application of pedagogical technologies in teaching robotics in professional educational organizations
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-211-216
Abstract
The article is devoted to the issues of teaching robotics in professional educational organizations. Recently, robotics has become a necessary, relevant and in-demand field of knowledge. In the modern world, it is necessary to build a certain method of professional training in order to more effectively transfer one’s skills and abilities to students. The presented article examines the issues of using pedagogical technologies in teaching robotics in higher and secondary vocational educational institutions. The article analyzes the most pressing issues in teaching robotics, examines the differences in the teaching of technical and humanities disciplines, and examines innovative technologies that are used or can be used in teaching robotics.
About the Authors
O. N. FilatovaRussian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor
M. N. Bulaeva
Russian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor
M. V. Grinina
Russian Federation
school teacher
References
1. Алешина, Ю. Е. Цикл развития семьи: исследования и проблемы // Психология семьи: хрестоматия / ред. Д. Я. Райгородский. Самара: БАХРАХ-М, 2007. – С. 92–110.
2. Божкова, Е. Д., Баландина О. В., Коновалов А. А. Расстройства аутистического спектра: современное состояние проблемы (обзор) // Современные технологии в медицине. – 2020. Т. 12. – № 12. – С. 111–120.
3. Горина, Е. Н., Гринина, Е. С., Рудзинская, Т. Ф. Современные подходы к изучению семьи, воспитывающей ребенка с расстройством аутистического спектра // Мир науки. Педагогика и психология. – 2019. – Т. 7. – № 5. – С. 38.
4. Лебедева, Н. В., Войтас С. А. Профессиональное самоопределение подростков с ограниченными возможностями здоровья // Вестник Университета Правительства Москвы. – 2021. – № 2. – С. 15–21.
5. Лебедева, Н. В. Факторы успешности профессионального самоопределения обучающихся с ограниченными возможностями здоровья / Н. В. Лебедева, Т. Д. Шапошникова // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2022. – № 2 (60). – С. 176–182.
6. Хаустов, А. В., Шумских, М. А. Тенденции включения детей с РАС в систему общего образования: результаты Всероссийского мониторинга // Аутизм и нарушения развития. – 2023. – Т. 21. № 3. – C. 5–17
7. Хотылева, Т. Ю. Иллюзии инклюзии: типичные ошибки родителей детей с РАС Из опыта инклюзивной школы / Т. Ю. Хотылева, С. А. Розенблюм // Аутизм и нарушения развития. – 2017. – Т. 15, № 3. – С. 48–53.
8. Эдеймилер, Э. Г., Юстицкис, В. П. Психология и психотерапия семьи. – Изд. 2-е. – СПб., 1999. – 656 с.
9. Работа психолога с семьями, имеющими детей с расстройствами аутистического спектра: учебнометодическое пособие / Уральский государственный педагогический университет; авторы-составители О. Г. Нугаева, Г. К. Труфанова, Е. О. Асмус. – Электрон. дан. – Екатеринбург: [б. и.], 2022. – 116 с.
10. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders(DSM-5). American Psychiatric Pub. – 2013.
11. Sixty-seventh World Health Assembly. Comprehensive and coordinated efforts for the management of autism spectrum disorders. Geneva. – 2014.
Review
For citations:
Filatova O.N., Bulaeva M.N., Grinina M.V. Application of pedagogical technologies in teaching robotics in professional educational organizations. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2024;(2(68)):211-216. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-211-216


