Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Self-organization and self-development as the basis for formation of competencies of future teachers

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-267-270

Abstract

The article is devoted to the problem of forming the competence of self-organisation and self-development of future teachers of physical culture as a basis for the formation of universal and professional competences. The author proposes ways of forming the competence of self-organisation and self-development in the educational environment of the university through the inclusion of future teachers of physical culture in the activities of the student sports club.

About the Author

A. V. Churakova
Murmansk Arctic University
Russian Federation

Murmansk



References

1. Бобылев, А. В. Учебная самоорганизация как универсальная компетенция в эпоху life long learning / А. В. Бобылев // Образование – сотрудничество – опыт: сборник статей регионального научно-методического семинара, Ярославль, 21 октября 2019 года / Под научной ред. О. А. Коряковцевой; под общ. ред. Т. В. Бугайчук. – Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского, 2020. – С. 7–11.

2. Гартман, Д. С. Формирование компетенции в области самоорганизации и саморазвития личности у обучающихся / Д. С. Гартман, С. А. Калитко, Д. Д. Некрасов // Тенденции развития науки и образования. – 2021. – № 80-5. – С. 38–39.

3. Давиденко, Е. С. Формирование у студентов технического вуза универсальной компетенции самоорганизации и саморазвития / Е. С. Давиденко // Вестник МГПУ. Серия: Педагогика и психология. – 2019. – № 3 (49). – С. 61–70.

4. Мычко, Е. И. Возможности студенческого клуба в формировании спортивного профиля региона / Е. И. Мычко, А. В. Чуракова // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2021. – № 4 (58). – С. 41–44.

5. Пинегина, А. А. Развитие компетенции «самоорганизация и саморазвитие» молодого учителя через внутрикорпоративное обучение / А. А. Пинегина // Человек и образование. – 2023. – № 3 (76). – С. 93–100.

6. Розин, А. А. Анализ механизмов развития универсальной компетенции самоорганизации на уровнях бакалавриата и магистратуры / А. А. Розин // Мир науки, культуры, образования. – 2019. – № 5 (78). – С. 83–85.

7. Савина, Н. В. Самоорганизация и саморазвитие как универсальные компетенции будущих магистров педагогики / Н. В. Савина // Труды института бизнес-коммуникаций: Научное издание / Под общей редакцией М. Э. Вильчинской-Бутенко. Т. 4. – СПб.: Санкт-Петербургский государственный университет промышленных технологий и дизайна, 2018. – С. 89–95.

8. Триндюк, Т. В. О понятии «самоорганизация» в синергетике и педагогике / Т. В. Триндюк, Л. В. Лысогорова, С. П. Зубова // Гуманитарные балканские исследования. – 2020. – Т. 4, № 3 (9). – С. 39–41.

9. Чуракова, А. В. Структура компетенции здоровьесбережения и условия ее формирования в образовательных организациях высшего образования / А. В. Чуракова // Социально-педагогические вопросы образования и воспитания: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, Чебоксары, 16 февраля 2024 года. – Чебоксары: Издательский дом «Среда», 2024. – С. 104–105.


Review

For citations:


Churakova A.V. Self-organization and self-development as the basis for formation of competencies of future teachers. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(2(68)):267-270. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-267-270

Views: 17


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)