Principles of realisation of "Speak by steps" approach to forming pupils' oral English speech
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-271-277
Abstract
The provided statistics illustrate the low level of fluency while speaking English among the Russian population, despite the existence of dozens of officially approved approaches and methods of teaching a foreign language. The author omits the diversity of omnifarious methods and draws readers' attention to the essential scientific basis which should be the foundation for the work of forming pupils' oral English speech. Thus there was an attempt to present an original approach "Speak by steps" in frames of which there were formulated psychological-pedagogical laws and principles of forming oral English speech among pupils in 5-9 grades. Following the laws and principles, as a consequence, leads to the formation of a personalised learning pathway for pupils that complicates preparation for lessons and work in the class for a teacher. To solve the problem there were proposed two variants such as using educational board games from the company «играVкласс» during lessons and online service speakbysteps.ru as a platform for homework assignments.
About the Author
D. E. BabushkinRussian Federation
post-graduate student, assistant,
Kaliningrad
References
1. Азимова, С. Х. Коммуникативный подход в обучении английскому языку // Бюллетень науки и практики. – 2019. – Т. 5. – № 4. – С. 471–475. URL: https://doi.org/10.33619/2414-2948/41/70 (дата обращения: 07.01.2024).
2. Анализируем ФПУ 2022. Учебный предмет «Иностранный язык», учебники по английскому языку. URL: https://clck.ru/38B9Ku (дата обращения: 27.01.2024).
3. Андреев, А. А. Педагогика высшей школы. Новый курс. URL: http://elibrary.bsu.edu.az/files/books_163/N_32.pdf (дата обращения: 05.01.2024).
4. Бабушкин, Д. Е. Педагогические условия формирования устной англоязычной речи у школьников средней ступени на основе подхода "Speak by steps" // V Всероссийская научно-практическая конференция «Актуальные проблемы филологии и методики преподавания иностранных языков». – 2023.
5. Бабушкин, Д. Е. Персонализация образовательной траектории формирования и развития устной англоязычной речи у школьников средней ступени // Сборник статей XV Международной научно-практической конференции: В 2 ч. – Ч. 2. – М., 2023.
6. Бабушкин, Д. Е., Харитонов, Б. Б. Педагогическое содействие формированию устной англоязычной речи у школьников средней ступени // Вестник молодежной науки. – № 4 (36). URL: https://doi.org/10.46845/2541-8254-2022-4 (36)-1-1 (дата обращения: 24.12.2023).
7. Бабушкина, Т. Б. Настольные образовательные пособия "играVкласс". URL: https://clck.ru/37ynQe (дата обращения: 13.01.2024).
8. Данилова, М. М. Принципы реализации гуманитарного подхода в профессиональной подготовке студентов ВУЗов. URL: https://clck.ru/38ZtbQ (дата обращения: 07.01.2024).
9. Хамраева, Е. А. Русский язык 1–4 классы. Рабочая программа для школ и классов с многонациональным составом учащихся. URL: https://clck.ru/38AzQW (дата обращения: 19.01.2024).
10. Жукова, О. С. Как ребенок учится говорить? URL: https://clck.ru/388eY3 (дата обращения: 19.01.2024).
11. Клепикова, Т. С. Программа по английскому языку для начальных классов // Образовательная социальная сеть nsportal. URL: https://clck.ru/38BCp2 (дата обращения: 11.01.2024).
12. Кулинич, А. Н. Методические подходы и принципы реализации коммуникативно-когнитивного личностно ориентированного подхода. URL: https://urok.1sept.ru/articles/589915 (дата обращения: 11.01.2024).
13. Национальная энциклопедическая служба России // Педагогическая энциклопедия. URL: https://didacts.ru/termin/kommunikativnaja-cel.html (дата обращения: 10.01.2024).
14. Независимая газета. URL: https://clck.ru/Q4v49 (дата обращения: 15.11.2023).
15. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта общего образования II. Требования к результатам освоения основной образовательной программы основного общего образования: приказ Минобрнауки России от 17.12.2010 г. № 1897 (ред. от 11.12.2020). URL: https://fgos.ru/fgos/fgos-ooo/ (дата обращения: 14.12.2023).
16. Образование в России. Опрос ВЦИОМ 2017. URL: https://clck.ru/XaAhM (дата обращения: 14.11.2023).
17. Теплов, Б. М. Психология. – М.: Концептуал, 2019. – 256 с.
18. Требования к УМК по английскому языку с учетом ФГОС // Образовательная онлайн-платформа Инфоурок. URL: https://clck.ru/38ZsF9 (дата обращения: 10.01.2024).
19. Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ. «Об образовании в Российской Федерации» (ред. от 17 февраля 2021 г.). Доступ из справ.-правовой системы «КонсультантПлюс».
20. Циркин, В. И., Багаев, В. И., Бейн, Б. Н. Роль дофамина в деятельности мозга. URL: https://clck.ru/38B3ve (дата обращения: 15.01.2024).
21. Diane L., Marti A. Techniques & Principles in Language Teaching // Oxford University Press, 2011. – Р. 152, 161–164. URL: https://acasearch.files.wordpress.com/2015/03/techniques-in-languageteaching.pdf (дата обращения: 13.01.2024).
22. Scott, T. 30 language teaching methods // Cambridge Handbooks for Language Teachers. Pocket editions. Cambridge University Press 2017.
Review
For citations:
Babushkin D.E. Principles of realisation of "Speak by steps" approach to forming pupils' oral English speech. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(2(68)):271-277. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-271-277