Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Psychological determinants of emotional stability of foreign students in the educational environment of a university

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-278-281

Abstract

The article examines the psychological features of the development of emotional stability of foreign students in the process of professional training at a university as an important component of their emotional sphere, which determines the effectiveness of achieving educational and professional results. The author characterizes the essential characteristics of emotional stability as a psychological phenomenon, as well as the possibility of developing the emotional stability of foreign students in the educational environment of a university. The importance of developing emotional stability of foreign students is emphasized, which is effective in ensuring certain conditions in the educational process throughout the entire period of professional training.

About the Author

O. A. Gerlakh
Applicant Baltic Federal University. I. Kanta
Russian Federation

Kaliningrad



References

1. Аболин, Л. М. Психологические механизмы эмоциональной устойчивости человека. Казань: Изд-во КазГУ, 1987. – 320 с.

2. Асмолов, А. Г. Психология личности: учебник / А. Г. Асмолов. – М.: МГУ, 1990. – 367 с.

3. Баранов, А. А. Стрессоустойчивость в структуре личности и деятельности учителей высокого и низкого профессионального мастерства: автореф. дис... канд. психол. наук. – Ижевск, 1995. – 22 с.

4. Белашева, И. В. Эмоциональная компетентность и психологическая устойчивость личности студентов вуза // Мир науки, культуры, образования. – 2015. – № 2 (51). – С. 284-287.

5. Буслаева, М. Ю. Психолого-педагогические условия формирования эмоциональной устойчивости студентов педагогического колледжа: диссертация... канд. психол. наук. – Екатеринбург, 2009. – 210 с.

6. Дзядевич, И. В., Серых, А. Б. Социально-психологические факторы, обусловливающие динамику тревожности у обучающихся ведомственных вузов // Перспективы науки. – 2022. – № 5 (152). – С. 186-188.

7. Дзядевич, И. В., Серых, А.Б. Эффективность функционирования образовательной среды и критерии ее восприятия субъектом // Перспективы науки. – 2022. – № 5 (152). – С. 189–191.

8. Долгова, В. И. Эмоциональная устойчивость личности / В. И. Долгова, Г. Ю. Гольева. – М.: Перо, 2014. – 173 с.

9. Дьяченко, М. И., Кандыбович, Л. А. Краткий психологический словарь: Личность, образование, самообразование, профессия. – Минск: Хэлтон, 1998. – 399 с.

10. Зильберман, П. Б. Эмоциональная устойчивость и стресс // Психический стресс в спорте: материалы Всесоюзного симпозиума. – Пермь, 1973. С. 13–15.

11. Калинина, Т. В., Колясникова, М. Б. Формирование эмоциональной устойчивости студентов в условиях вузовского образования // Russian Journal of Education and Psychology. – 2016. № 3-2 (59). – С. 109–115.

12. Крыжевская, Н. Н., Кусакина, Е. А. Возможности позитивной психологии в развитии эмоциональной устойчивости студентов // Проблемы современного педагогического образования. – 2023. – № 78-1. – С. 329–331.

13. Медведева, В. Е. Психологические особенности формирования эмоциональной устойчивости у студентов-конфликтологов в вузе // Известия Иркутского государственного университета. Серия: Психология. – 2013. – С. 60–65.

14. Ольшанникова, А. Е. Эмоции и воспитание. – М.: Знание, 1983. – С. 31.

15. Рейковский, Я. Экспериментальная психология эмоций. – М.: Прогресс, 1979. – 392 с.

16. Серых, А. Б., Морозов, Ю. Е., Будиловский, Г. Н., Лифинцева, А. А. Эмоциональная дезадаптация и психосоматическое здоровье юношей и девушек // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. – 2011. – № 4. – С. 60–68.

17. Хапачева, С. М. Психолого-педагогические условия формирования эмоциональной устойчивости будущего психолога / С. М. Хапачева // Концепт. – 2014. – С. 48–58.

18. Цечоева, Р. Х. Факторы и условия формирования эмоциональной устойчивости студентов в условиях образовательной среды вуза // Мир науки, культуры, образования. – 2016. – №3 (58). – С. 209–210.

19. Черникова, А. А. Психолого-педагогические условия развития эмоциональной устойчивости будущего учителя: автореферат. дис... канд. пед. наук. – Барнаул, 2009. – 23 с.

20. Яковлева, Ю. В. Развитие эмоциональной устойчивости будущих учителей как педагогическая проблема // Ярославский педагогический вестник. – 2013. – № 3. – С. 25-29.


Review

For citations:


Gerlakh O.A. Psychological determinants of emotional stability of foreign students in the educational environment of a university. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(2(68)):278-281. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-278-281

Views: 23


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)