Implementation of a subjective approach in assessing students' professional competencies
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-17-21
Abstract
The article examines the theoretical and methodological foundations of the subjective approach in the professional training of future teachers. The results of pedagogical reflection of professional tests of students-future teachers in the field of inclusive education are presented. An issue is raised related to the problem of assessing the development of students'competencies in the process of their professional training at the university.
About the Authors
E. I. MychkoRussian Federation
ScD in Pedagogy, Professor,
Kaliningrad
S. V. Nesyna
Russian Federation
PhD in Psychology, Associate Professor,
Kaliningrad
Y. S. Mitina
Russian Federation
PhD in Pedagogy, Associate Professor,
Kaliningrad
References
1. Борисова М. Н., Воронов М. П. Возникновение и становление компетентностного подхода в высшем образовании // Научное обозрение. Педагогические науки. – 2016. – № 3. – С. 5–12.
2. Брушлинский А. В. Психология субъекта. – СПб.: Алетейя, 2003. – 268 с.
3. Войтенко Т. П. Принцип субъектного подхода в психологии и педагогике: проблема антропологического контекста // Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. – 2017. – Вып. 44. – С. 67–83.
4. Волкова Е. Н. Субъектность педагога: теория и практика. – Автореф. дис. ... на соиск. уч. степени д-ра психол. наук. – М.: ПИ РАО, 1998. – 42 с.
5. Дроботенко Ю. Б., Назарова Н. А. Оценка универсальных компетенций студентов неязыковых специальностей // Вестник Самарского Государственного Технического Университета. Серия «Психолого-педагогические науки». – 2021. – Т. 18. – № 3. – С. 85–102.
6. Зеер Э. Ф. Компетентностный подход к образованию // Образование и наука. – 2005. – № 3 (33). – С. 27 – 34.
7. Мычко Е. И., Потменская Е. В., Парахина О. В. Индивидуально-творческий подход как методологическое основание практико-ориентированного экзамена у студентов педагогических направлений подготовки // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2023. – № 3(65). – С. 7–11.
8. Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. – СПб.: Питер, 2017. – 287 с.
9. Сергиенко Е. А. Системно-субъектный подход: обоснование и перспективы // Психологический журнал. – 2011. – Т. 32. – № 1. – С. 120–132.
Review
For citations:
Mychko E.I., Nesyna S.V., Mitina Y.S. Implementation of a subjective approach in assessing students' professional competencies. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):17-21. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-17-21