Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Features of students' life satisfaction in the process of forming a value-semantic professional self-concept at a pedagogical university

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-113-119

Abstract

The article describes the features of student life satisfaction in the process of forming a value-semantic professional self-concept at a pedagogical university, as well as their relationship. The article also highlights an overview of available research in the field of understanding the categories of "life satisfaction", "youth values", "value-semantic professional self-concept" and presents the results of a study of pedagogical university students on these parameters.

About the Authors

I. S. Novikova
Moscow Pedagogical State University
Russian Federation

Assistant at the Department of Social Pedagogy and Psychology



E. A. Ivanova
Moscow Pedagogical State University
Russian Federation

student of the Institute of Pedagogy and Psychology



References

1. Diener, E. Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem / E. Diener // Journal of Personality and Social Psychology. – 1995. – № 68. – P. 653-663.

2. Ryff, C. D. The structure of psychological well-being revisited / C. D. Ryff // Journal of Personality and Social Psychology. – 1995. – Vol. 69. – P. 719-727.

3. Васильева, О. Ю. Традиционные ценности современного российского педагогического образования / О. Ю. Васильева, В. С. Басюк, Е. И. Казакова // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. – 2022. – Т. 20, № 4. – С. 4-17.

4. Вишневская, М. Н. Изучение жизненных ценностей студентов педагогического вуза: сравнительный анализ / М. Н. Вишневская, Е. А. Андреева // Казанский педагогический журнал. – 2020. – № 2(139). – С. 261-267.

5. Горькая, Ж. В. Психология ценностей: учебное пособие / Ж. В. Горькая. – Самара: Изд-во «Самарский университет», 2014. – 92 с.

6. Дробницкий, О. Г. Мир оживших предметов / О. Г. Дробницкий. – М.: Изд-во политической литературы, 1967. – 350 с.

7. Дубровина, И. В. Психологическое благополучие школьников: учебное пособие для вузов / И. В. Дубровина. – М.: Издательство Юрайт, 2022. – 140 с.

8. Мухина, В. С. Возрастная психология. Феноменология развития: учебник для студ. высш. учеб. заведений / В. С. Мухина. – 14-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2012. – 656 с.

9. Новикова, И. С. Особенности профессиональной Я-концепции студентов / И. С. Новикова // Кризис идентичности: личность, профессионал, сообщество. Актуальное состояние и пути преодоления: сборник материалов Всероссийского форума специалистов помогающих профессий с международным участием, Новосибирск, 07–12 декабря 2022 года. – Новосибирск: Манускрипт-СИАМ, 2023. – С. 55–61.

10. Новикова, И. С. Педагогические условия формирования ценностно-смысловой профессиональной Я-концепции студентов педагогического университета / И. С. Новикова // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2023. – № 4(66). – С. 98–101.

11. Новикова, И. С. Статус педагога глазами современных студентов / И. С. Новикова // Современные тенденции развития общего и вузовского образования: Cборник научных статей II всероссийской научно-практической конференции с международным участием, Ярославль, 01 декабря 2022 года. – Ярославль: Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского, 2022. – С. 270–273.

12. Новикова, И. С. Ценностно-смысловая профессиональная Я-концепция студентов педагогического университета: структурно-содержательный аспект / Н. В. Тамарская, И. С. Новикова // Ярославский педагогический вестник. – 2023. – № 4(133). – С. 54-62.

13. Рубинштейн, С. Л. Человек и мир / С. Л. Рубинштейн // Бытие и сознание. Человек и мир. – СПб.: Питер, 2003. – С. 282–426.

14. Титаренко, А. И. Структура нравственного сознания: Опыт этико-философского исследования / А. И. Титаренко. – М.: Мысль, 1974. – 278 с.

15. Указ Президента Российской Федерации от 9. 11. 2022 № 809 "Об утверждении Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей" URL:http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202211090019. (дата обращения 12.06.2024). Режим доступа: Официальный интернет портал правовой информации. – Текст: электронный.

16. Швецова, В. А. Характеристика уровня удовлетворенности жизнью студентов / В. А. Швецова // Проблема психологии личности в условиях социокультурных вызовов российскому обществу: Сборник статей. – Белгород: Издательский дом «Белгород», 2018. – С. 75–82.


Review

For citations:


Novikova I.S., Ivanova E.A. Features of students' life satisfaction in the process of forming a value-semantic professional self-concept at a pedagogical university. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):113-119. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-113-119

Views: 63


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)