Implementation of developmental potential of foreign language learning: a case study of teaching English to would-be software specialists
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-120-125
Abstract
Personality development along with learning is one of the most important components of training within a higher education institution. The subject "Foreign language", taking into account certain conditions of its implementation, is able to contribute to the personality development of students. The paper presents the results of the implementation of the model of formation of students’ professional and moral awareness by means of the subject "Foreign (English) language" within the "Applied Mathematics and Information Science" field of study. It is emphasized that while focusing on achieving the learning goals of the subject, the teacher needs to focus on the goals of students’ personality development.
About the Authors
N. V. AndreevaRussian Federation
N. V. Andreeva – Candidate of pedagogic sciences, associate professor at Education and Research
Cluster "Institute of Education and Humanities" of Immanuel Kant Baltic Federal University
A. A. Suslina
Russian Federation
A. A. Suslina – Candidate of pedagogic sciences, associate professor at Education and Research Cluster
"Institute of Education and Humanities" of Immanuel Kant Baltic Federal University
T. A. Sadovskaya
Russian Federation
T. A. Sadovskaya – Candidate of pedagogic sciences, associate professor at Education and Research
Cluster "Institute of Education and Humanities" of Immanuel Kant Baltic Federal University
Zh. W. Glotova
Russian Federation
Zh. W. Glotova – Candidate of pedagogic sciences, associate professor at Education and Research
Cluster "Institute of Education and Humanities" of Immanuel Kant Baltic Federal University
E. Z. Mondraeva
Russian Federation
Candidate of pedagogic sciences, associate professor at Education and Research Cluster "Institute of Education and Humanities"
References
1. Антонова, Е. В. Нравственное и когнитивно-познавательное развитие / Е. В. Антонова // Молодой ученый. – 2017. – № 52 (186). – С. 187-190.
2. Вербицкий, А. А. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции: монография / А. А. Вербицкий, О. Г. Ларионова. – Москва: ООО «Издательская группа "Логос"», 2009. – 336 с.
3. Голованов, В. П. Воспитание в современных социокультурных условиях: новые вызовы, возможности, ответственность / В. П. Голованов // Социально-политические исследования. – 2020. – № 3 (8). – С. 123-133. – DOI 10. 20323/2658-428X-2020-3-8-123-133.
4. Квач, Н. В. Воспитательные возможности дисциплины «Иностранный язык» в вузе в современных условиях / Н. В. Квач // Современные проблемы науки и образования. – 2023. – № 4. – С. 27. – DOI10.17513/spno.32772.
5. Меретукова, З. К. Усиление воспитывающей функции обучения как проблема педагогической науки и образования / З. К. Меретукова, А. Р. Чиназирова, А. М. Шехмирзова // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. – 2018. – № 2 (218). – С. 58–69.
6. Романова, Е. Н. Условия и средства реализации воспитательного потенциала иноязычного образования / Е. Н. Романова // Мир науки. Педагогика и психология. – 2023. – Т. 11, № 1.
7. Тарасова, Е. Н. Нравственно-ориентированное воспитание студентов вуза в процессе преподавания дисциплин психолого-педагогического цикла / Е. Н. Тарасова // Обучение и воспитание: методики и практика. – 2016. – № 30–2. – С. 60–66.
8. Тимашкова, Л. Н. Воспитательный потенциал современного урока: функции, компоненты / Л. Н. Тимашкова, А. Д. Саврицкая // Воспитание как стратегический национальный приоритет: международный научно-образовательный форум, Екатеринбург, 15–16 апреля 2021 года. Часть 1. – Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2021. – С. 233-239. – DOI 10. 26170/Kvnp-2021-01-53.
9. Харченко, С. А. К вопросу о нравственном воспитании студентов вуза / С. А. Харченко, Ю. А. Подобедова // Учебная самостоятельность личности – основа образования через всю жизнь: материалы II Международной научно-практической конференции, Иркутск, 23–31 марта 2020 года. – Иркутск: Иркутский государственный университет, 2020. – С. 197–200.
10. Чуракова, А. В. Воспитательная среда как основа формирования универсальных компетенций студентов / А. В. Чуракова // Открытое образование. – 2022. – Т. 26, № 6. – С. 22–30. – DOI 10.21686/1818- 4243-2022-6-22-30.
11. Ярмакеев, И. Э. Воспитание будущего учителя в процессе педагогического образования (профессионально-смысловой контекст) / И. Э. Ярмакеев // Высшее образование сегодня. – 2005. – № 12. – С. 53–55.
Review
For citations:
Andreeva N.V., Suslina A.A., Sadovskaya T.A., Glotova Zh.W., Mondraeva E.Z. Implementation of developmental potential of foreign language learning: a case study of teaching English to would-be software specialists. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):120-125. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-120-125