Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and Pedagogical sciences

Advanced search

Application of neural networks in the educational process

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-174-176

Abstract

In the era of digitalization, technologies have reached great heights. Neural networks are used in almost all spheres of human activity; education is no exception. Neural networks are mathematical models that simulate the functions of the human brain. Using such a tool as a neural network allows you to significantly improve the educational process, make it more effective in modern realities, increase the cognitive activity of students and provide an opportunity for the development of creative potential. This article describes the advantages of neural networks in their application in the educational process, as well as provides examples of their use in teaching.

About the Authors

A. V. Gushchin
Нижегородская государственная консерватория им. М. И. Глинки
Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor;



S. Yu. Dudkina
Нижегородский государственный педагогический университет им. К. Минина
Russian Federation

master, teacher



N. A. Nikitina
Нижегородский государственный педагогический университет им. К. Минина
Russian Federation

student



References

1. Булаева, М. Н. Методические рекомендации применения цифровых платформ в профессиональных образовательных организациях / М. Н. Булаева, О. Н. Филатова, П. В. Канатьев // Проблемы современного педагогического образования. – 2022. – № 72(4). – С. 34–36.

2. Вайндорф-Сысоева, М. Е. «Цифровой форсайт» – образовательная практика с конструктором коллективной работы в условиях гибридного обучения / М. Е. Вайндорф-Сысоева, И. П. Тихоновецкая, Н. Д. Вьюн // Вестник Мининского университета. – 2022. – Т. 10. – № 2.

3. Гущин, А. В. Особенности реализации информационной стратегии высшей образовательной организации / А. В. Гущин, О. И. Ваганова, О. Н. Филатова // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2021. – № 3 (57). – С. 47–51.

4. Жерихова, Н. А. Инновационные методы обучения студентов / Н. А. Жерихова, А. Е. Мышакина, О. Н. Филатова // Инновационные подходы к решению профессионально-педагогических проблем. – Н. Новгород, 2022.

5. Себина, Е. В. Применение сквозных технологий в образовании / Е. В. Себина, О. Н. Филатова, С. А., Е. В. Лукина // Проблемы современного педагогического образования. – 2023. – № 80-1. – С. 261–263.

6. Филатова, О. Н. Цифровые помощники профессионального обучения / О. Н. Филатова, Е. В. Барабашкина, А. А. Трифанова // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2023. – № 4(66).

7. Филатова, О. Н. Применение нейросетей в профессиональном образовании / О. Н. Филатова, М. Н. Булаева, А. В. Гущин // Проблемы современного педагогического образования. – 2022. – № 77-3. – С. 243–245.

8. Филатова, О. Н. Педагогический Кванториум как средство повышения цифровых компетенций / О. Н. Филатова, Т. Д. Феофанова, А. Д. Маркова // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. – 2022. – № 1(59). – С. 61–64. – DOI 10.46845/2071- 5331-2022-1-59-61-64. – EDN ZAYBQR.

9. Филатова, О. Н. Применение искусственного интеллекта в профессиональном образовании / О. Н. Филатова, Е. В. Лукина, М. В. Гринина // Проблемы современного педагогического образования. – 2024. – № 82(1).

10. Фирсов, М. В. Опережающие обучение навыкам будущего (Future Skills) посредством разработки компьютерных тренажеров и цифровых ассистентов с искусственным интеллектом / М. В. Фирсов, О. Н. Филатова, А. В. Гущин // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2020. – № 3(53).


Review

For citations:


Gushchin A.V., Dudkina S.Yu., Nikitina N.A. Application of neural networks in the educational process. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and Pedagogical sciences. 2024;(3(69)):174-176. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-174-176

Views: 294


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)