Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

The essence and content of educational self-organization of students of pedagogical specialties of the college

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-252-258

Abstract

The article presents the essence and content of educational self-organization of college pedagogical specialties students. Modern education today is focused on creating conditions conducive to self-expression and self-realization of the individual, awareness of one’s significance and potential, and the desire for personal and individual-professional development. Entering the profession and reaching professional maturity, a young specialist is faced with the need to constantly improve his activities. Modernization of educational content and technologies is aimed at various processes of self-development, including the process of educational self-organization of the individual, which is considered key to human development. Practice shows that students do not have enough skills in self-organization, and their knowledge of educational self-organization is fragmentary.

About the Author

V. V. Bogdan
Yanka Kupala State University of Grodno
Belarus

Postgraduate student of the Faculty of Pedagogical Sciences 

Grodno



References

1. Афанасьева, Н. А. Самоорганизация – фактор успешности учебной деятельности / Н. А. Афанасьева // Фундаментальные исследования. 2022. – № 2. – С. 60–61.

2. Богдан, В. В. Формирование учебной самоорганизации обучающихся педагогических специальностей колледжа на основе применения информационно-образовательных ресурсов / В. В. Богдан; науч. рук. И. И. Капалыгина // Образование в XXI веке: материалы VI Междунар. науч.-практ. конф., Иркутск, 16–18 мая 2023 г. – Иркутск: Издательство ИГУ, 2023. – С. 8–14.

3. Виноградова, Н. В. Самоорганизация студентов как психологический феномен / Н. В. Виноградова // Молодой ученый. – 2021. – № 42. – С. 149–151.

4. Горюнка, В. П. Обучение профессиональной деятельности студентов педколледжа // Педагогика. – 1997. – № 4. – С. 7–8.

5. Ишков, А. Д. Применение опросника «Диагностика особенностей самоорганизации» в психолого-педагогических исследованиях / А. Д. Ишков // Казанская наука. – 2014. – № 8. – С. 152–154.

6. Котова, С. С. Самоорганизация учебно-профессиональной деятельности студентов: монография / С. С. Котова. – Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.– пед. ун-та, 2022. – 208 с.

7. Котова, С. С. Компетенции самоорганизации учебно-профессиональной деятельности у студентов вузов / С. С. Котова // Научные труды SWorld. – 2021. – Т. 17. – № 1. – С. 59–61.

8. Куницкая, О. С. Учебная самоорганизация как фактор развития познавательной мотивации студентов педагогического университета / О. С. Куницкая // Актуальные проблемы социальной психологии: сб. науч. тр. / Бел. гос. пед. ун-т им. М. Танка; редкол. Т. В. Гормоза (отв. ред.), Я. Л. Коломинский, Л. А. Пергаменщик и др. – Минск: БГПУ, 2014. – С. 300–303.

9. Курнев, М. М. Педагогическая система формирования умений самоорганизации студентов юридических вузов МВД РФ: автореф. … канд. пед. наук. – Саратов, 2005.

10. Пахмутова, М. А. Самоорганизация личности студентов с различными стилями исследовательской деятельности: дис. … канд. психол. наук. Йошкар-Ола. – 205 с.

11. Пономарева, Е. Ю. Формирование готовности студентов вуза к самоорганизации здорового образа жизни средствами фитнес-аэробики: дис. ... канд. педагог наук: 13.00.08 / Пономарева Елена Юрьевна; Елец. гос. ун-т им. И. А. Бунина. – Елец, 2011. – 195 с.

12. Фалеева, Л. В. Организованность и самоорганизация как качество личности: сравнительный анализ понятий / Л. В. Фалеева // Современные проблемы науки и образования. – М., 2016. – С. 266–274.

13. Филоненко, В. А. Формирование умений профессиональной самоорганизации у студентов социально-педагогического колледжа // Наука и школа. – № 5. – 2007. – С. 44–46.

14. Халанская, В. А. Процесс самоорганизации личности студентов при изучении психологии с помощью активных методов обучения: автореф. дис. ... канд. псих. наук. – Курск: Изд-во КГУ, 2006. – 24 с.

15. Хохлова, Ж. Б. Общественная самоорганизация подростков как проявление социокультурной креативности / Ж. Б. Хохлова // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. – 2012. – № 2 (46).


Review

For citations:


Bogdan V.V. The essence and content of educational self-organization of students of pedagogical specialties of the college. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):252-258. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-252-258

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)