Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Mentoring in professional education

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-66-68

Abstract

This study reveals the importance of mentoring in vocational education and reveals the relevance of the mentoring system in the modern educational environment. The advantages of the student-to-student mentoring model, based on the principles of voluntariness, awareness and acceptance of a certain role and many unifying factors, were also identified. The work highlights the main tasks in the interaction between a mentor and a mentee and concludes that the format of informal interaction makes it possible to motivate mentees to consciously acquire a future profession.

About the Authors

O. N. Filatova
Нижегородский государственный педагогический университет им. К. Минина
Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor,

Nizhny Novgorod



E. V. Barabashkina
Нижегородский государственный педагогический университет им. К. Минина
Russian Federation

Master's student,

Nizhny Novgorod



A. A. Trifanova
Нижегородский государственный педагогический университет им. К. Минина
Russian Federation

Master's student,

Nizhny Novgorod



References

1. Ледовская, Т. В. Представления о ценностях и смыслах профессии «учитель» на разных уровнях педагогического образования / Т. В. Ледовская // Вестник Мининского университета. – 2022. – Т. 10. – № 1(38). – DOI 10.26795/2307-1281-2022-10-7. – EDN GVZXFG.

2. Личностно-ориентированный подход к профессиональной подготовке студентов / А. В. Лапшова, О. И. Ваганова, Н. С. Тюмина, Н. А. Румянцева // Проблемы современного педагогического образования. – 2017. – № 57-5. – С. 201–207. – EDN ZWZVER.

3. Перевощикова, Е. Н. Образовательные результаты в подготовке будущего педагога и средства оценки их достижения / Е. Н. Перевощикова // Вестник Мининского университета. – 2022. – Т. 10. – № 1(38). – DOI 10.26795/2307-1281-2022-10-3. – EDN EVGVQB.

4. Развитие ранней профориентационной деятельности в системе профессионального образования / А. Ю. Петров, Ю. Н. Петров, В. И. Ериков [и др.]. – Нижний Новгород: Нижегородский институт развития образования, 2019. – 185 с. – EDN DFNXEI.

5. Разработка средств оценки образовательных результатов, обучающихся вуза / О. И. Ваганова, Л. И. Кутепова, М. Н. Гладкова [и др.] // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. – 2016. – № 11-1. – С. 134–136. – EDN WXOYHT.

6. Филатова, О.Н. Развитие гражданской активности обучающихся профессиональной образовательной организацией / О.Н. Филатова, Е.Л. Ермолаева, М.В. Гринина Филатова // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2021. – № 2 (56). – С. 61–64.

7. Филатова О.Н. Дуальное обучение как ведущий фактор развития профессионального образования / О.Н. Филатова, М.И. Колдина, Т. П. Бобро // Проблемы современного педагогического образования. – 2021. – № 72(2). – С. 289–291.

8. Филатова, О.Н., Роль наставничества в деятельности преподавателя / О.Н. Филатова, М.И. Колдина, П.В. Канатьев // Проблемы современного педагогического образования. – 2023. – № 79-1. – С. 356-358.


Review

For citations:


Filatova O.N., Barabashkina E.V., Trifanova A.A. Mentoring in professional education. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(1(67)):66-68. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-66-68

Views: 13


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)