Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Formation of cross-professional competences of master's students of pedagogical universities

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-23-26

Abstract

The article examines the problem of developing general and supra-professional competencies of students in the system of professional education. The development of professional and supra-professional competencies in master's students of pedagogical universities should be carried out taking into account the specific student's failure, eliminating the educational deficit in a certain area. The system of professional education should adjust programs, including both classical and innovative technologies for training future teaching staff.

About the Authors

M. N. Bulaeva
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor,

Nizhny Novgorod



O. N. Filatova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor,

Nizhny Novgorod



N. V. Frolova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

Senior Lecturer,

Nizhny Novgorod



References

1. Балльно-рейтинговая система оценки эффективности профессионального развития обучающихся профессиональной образовательной организации / А. Ю. Петров, Ю. Н. Петров, О. Н. Филатова [и др.]. – Нижний Новгород, 2021.

2. Игнатьева, Г. А. Проектирование персонализированного дополнительного профессионального образования педагогов: событийно-позиционная методология / Г. А. Игнатьева, В. В. Сдобняков // Вестник Мининского университета. – 2022. – Т. 10. – № 3. – DOI 10.26795/2307-1281-2022-10-3-7. – EDN VSCFBS.

3. Игнатьева, Г. А. Анализ практики применения креативных технологий в образовании / Г.А. Игнатьева // Вестник Мининского университета. – 2024. – Т. 12. – № 2(47). – DOI 10.26795/2307-1281-2024-12-2-1.

4. Лапшова, А. В. Прогностическая деятельность педагога профессионального обучения / А. В. Лапшова, М. И. Колдина, Н. В. Пескова // Проблемы современного педагогического образования. – 2018. – № 59-4. – С. 44–47. – EDN XRADCH.

5. Личностно-ориентированный подход к профессиональной подготовке студентов / А. В. Лапшова, О. И. Ваганова, Н. С. Тюмина, Н. А. Румянцева // Проблемы современного педагогического образования. – 2017. – № 57-5. – С. 201–207. – EDN ZWZVER.

6. Петров, А. Ю. Компетентностно-личностное развитие обучающихся в пространстве профессиональной образовательной организации / А. Ю. Петров, Ю. Н. Петров, В. И. Ериков. – Нижний Новгород, 2021.

7. Развитие ранней профориентационной деятельности в системе профессионального образования / А. Ю. Петров, Ю. Н. Петров, В. И. Ериков [и др.]. – Нижний Новгород: Нижегородский институт развития образования, 2019. – 185 с. – EDN DFNXEI.

8. Фирсов, М. В. Содержание педагогической модели сопровождения профессионального самоопределения обучающейся молодежи в дистанционном формате / М. В. Фирсов, О. Н. Филатова, Д. П. Морозов // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2020. – № 4(54).

9. Petrov, Y. N. Change of the Level of Working Capacity of a Student in the System of Professional Education Under Mental Load / Y. N. Petrov, A. Y. Petrov, N. S. Petrova, N. V. Syrova, and O. N. Filatova // Lecture Notes in Networks and Systems. 2020. – V. 129. – Т. 925–932.


Review

For citations:


Bulaeva M.N., Filatova O.N., Frolova N.V. Formation of cross-professional competences of master's students of pedagogical universities. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(4(70)):23-26. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-23-26

Views: 44


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)