The development of the creative potential of future architects and designers in the process of educational and professional ctivities
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-53-57
Abstract
The article reveals the complex interrelation of cognitive mental processes such as thinking, attention, memory, imagination, etc. with various aspects of the professional training of architects and designers. The authors describe a mechanism for solving the problem of developing the creative potential of students through the development of the discipline of subject training "Drawing", aimed at the formation of professional artistic and imaginative spatial thinking.
About the Authors
Yu. A. BychkovRussian Federation
Tyumen
O. G. Lukina
Russian Federation
Tyumen
A. A. Krivaltsevich
Russian Federation
Tyumen
References
1. Михайлова, А. С. Дизайн в мировой проектно-художественной культуре (историко-теоретическая модель): дис. докт. исскусствоведения. – Москва, 2021. – URL: https://www.dissercat.com/content/dizain-vmirovoi-proektno-khudozhestvennoi-kulture-istoriko-teoreticheskaya-model (дата обращения: 27.09.2024).
2. Ткачёв, В. Н. Психология творческого процесса в архитектуре и дизайне // Вестник МГСУ. – 2013. – № 5. – С. 239–248.
3. Горовая, В. И., Петрова, Н. Ф. Творческий потенциал личности и его развитие // Вестник ГУУ. 2013. № 11. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tvorcheskiy-potentsial-lichnosti-i-ego-razvitie (дата обращения: 27.09.2024).
4. Максимов, О. Г. Рисунок в архитектурном творчестве / О. Г. Максимов. – Москва: Архитектура-С, 2003. – 416 с.
5. Гладышев, Г. М. Сохранение традиций академического рисунка в художественно-педагогической практике процесса дизайн-образования студентов ОГУ / Г. М. Гладышев // Материалы Всероссийской научно-методической конференции (с международным участием), (Оренбург, 4-6 февраля 2015 г.). – Оренбург: ОГУ, 2015. – 3325 с.
6. Запорожец, А. В. Основные проблемы онтогенеза психики / А. В. Запорожец. – Москва-Воронеж // Психология действия: избранные психологические труды / А. В. Запорожец. – Москва: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательcтво НПО 'МОДЭК', 2000. – С. 22–67.
7. Зинченко, В. П. Сознание и творческий акт / В. П. Зинченко; Гос. унивеситет – Высшая школа экономики. – Москва: Языки славянских культур, 2010. – 588 с.
8. Выготский, Л. С. История развития высших психических функций: собрание сочинений. – Т. 3. – Москва, 1983.
9. Ильенков, И. В. Об эстетической природе фантазии // Вопросы эстетики. – 1964. – № 6.
10. Брушлинский, А. В. Субъект: мышление, учение, воображение. – Москва: МПСИ, 1996. – 360 с.
11. Николаенко, Н. Н. Психология творчества / Н. Н. Николаенко. – Санкт-Петербург: Речь, 2007. – 288 с.
12. Семешкина, Т. В., Ткачев, В. Н. Креативные технологии начальных этапов архитектурного образования // Вестник МГСУ. – 2014. – № 1. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kreativnye-tehnologiinachalnyh-etapov-arhitekturnogo-obrazovaniya (дата обращения: 24.09.2024).
Review
For citations:
Bychkov Yu.A., Lukina O.G., Krivaltsevich A.A. The development of the creative potential of future architects and designers in the process of educational and professional ctivities. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(4(70)):53-57. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-53-57