Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Development of cognitive activities of preschool children

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-116-119

Abstract

This article examines the issues of nurturing such qualities as curiosity and interest in cognitive activity in a preschool child. The importance of the family in the formation of the child's personality, as well as a number of important qualities necessary for his normal development in the future, is considered. The main methods and ways of developing curiosity in a child in the family and kindergarten are given. Kindergarten is considered as a tool for educating parents in the upbringing and formation of basic cognitive qualities in a child. A conclusion is made about the influence of parents and relationships within the family on the development of the child.

About the Authors

M. I. Koldina
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor,

Nizhny Novgorod



E. A. Kuznetsova
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

Student,

Nizhny Novgorod



V. O. Lunina
Nizhny Novgorod State Pedagogical University named after Kozma Minin
Russian Federation

Master's student,

Nizhny Novgorod



References

1. Барабашкина, Е. В. Педагогический кванториум как средство создания инновационного пространства / Е. В. Барабашкина, А. А. Трифанова, О. Н. Филатова // Проблемы современного педагогического образования. – 2022. – № 74(1). – С. 26–28.

2. Голованова, И. А. Развитие сенсорно-интеллектуального аппарата у детей дошкольного возраста / И. А. Голованова, Л. А. Федосеева, О. Н. Филатова // Проблемы современного педагогического образования. – 2020. – № 69(3). – С. 20–22.

3. Игнатьева, Г. А. Анализ практики применения креативных технологий в образовании / Г. А. Игнатьева // Вестник Мининского университета. – 2024. – Т. 12. – № 2(47). – DOI 10.26795/2307-1281- 2024-12-2-1.

4. Маралов, В. Г. Психология педагогического взаимодействия воспитателя с детьми / В. Г. Маралов. – Москва: Просвещение, 1992. – 132 с.

5. Прохорова, Г. А. Взаимодействие с родителями в детском саду: учебно-методическое пособие / Г. А. Прохорова – Москва: Айрис-пресс, 2013. – 64 с.

6. Трифанова, А. А. Современные аспекты педагогики и психологии в дошкольном образовании / А. А. Трифанова, А. А. Перяшкина, Е. В. Барабашкина // Мой профессиональный стартап. – 2022. – С. 223–225.


Review

For citations:


Koldina M.I., Kuznetsova E.A., Lunina V.O. Development of cognitive activities of preschool children. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(4(70)):116-119. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-116-119

Views: 55


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)