Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Problems of the development of associative and imaginative thinking of students of an art university

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-131-133

Abstract

The problem of the development of associative and imaginative thinking of art university students is considered. In the article, the author analyzes the literature and clarifies the concept of "associative-imaginative thinking". Considers the possibilities of performing practical sculpture tasks based on associative series. For the effective process of developing associative-imaginative thinking, the author considers the use of effective practical methods (the method of associations, the analysis of works, the associative method) using specific examples.

About the Author

G. Z. Mukhametchina
Тюменский государственный институт культуры ФГБОУ ВО «ТГИК»
Russian Federation

Associate Professor of the Department,

Tumen



References

1. Аннтотация рабочей программы дисциплины «Академическая скульптура».

2. Березина, Т. Н. Пространственно-временные характеристики мысленных образов и их связь с особенностями личности / Т. Н. Березина // Психологический журнал. – 1998. – Т. 19. – № 4. – С. 13–26.

3. Ижденева, И. В. Развитие ассоциативного мышления студентов при изучении математических и информатических дисциплин / И. В. Ижденева // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева (Вестник КГПУ). – 2015. – № 1(31). – С. 153–157. – EDN RMYDWU.

4. Леонтьев, А. Н., Розанова, Т. В. Зависимость образования ассоциативных связей от содержания действия // Советская педагогика. – 1951. – № 10. – С. 60–77.

5. Луков, В. А. Композиция / В. А. Луков, Т. М. Кирюхина // Знание. Понимание. Умение. – 2009. – № 1. – С. 251–254. – EDN JYAEYD.

6. Медведев, Л. Г. Взаимодействие содержания и формы в композиционном пространстве // Философия образования. – 2014. – № 2. – С. 211–222.

7. Полынская, И. Н. Художественно-образное мышление как один из аспектов формирования творческих способностей будущего учителя изобразительного искусства / И. Н. Полынская, А. М. Савинов, В. А. Крысова // Перспективы науки и образования. – 2020. – № 2(44). – С. 120–137. – DOI 10.32744/pse.2020.2.10. – EDN ZDOUPM.

8. Потапов, И. И. Композиция как фактор развития творческой деятельности / И. И. Потапов // Science Time. – 2016. – № 6(30). – С. 262–265. – EDN WELDLX.

9. Рубинштейн, С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир. – Санкт-Петербург: Питер, 2003. – 512 с.

10. Самарин, Ю. А. Об ассоциативной природе умственной деятельности // Вопросы психологии. – 1957. – № 2. – С. 18–30.

11. Ушанева, Ю. С. Понятие художественно-образного мышления в эстетике, психологии, педагогике Ю. С. Ушанева // Гуманитарные и социальные науки. – 2009. – № 3. – С. 50–60. – EDN LIMFOJ.

12. Филиппова, Г. С. Развитие ассоциативно-образного мышления студентов / Г. С. Филиппова // Образование и наука. Известия УрО РАО. – 2009. – № 5(62). – С. 105–110. – EDN KVPDUF.


Review

For citations:


Mukhametchina G.Z. Problems of the development of associative and imaginative thinking of students of an art university. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2024;(4(70)):131-133. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-4-70-131-133

Views: 295


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)