Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Pedagogical aspects of the professional activity of a social work specialist within the framework of the Moscow Longevity project

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-92-97

Abstract

The article examines the features of pedagogical work as part of social work with older people; summarizes the theoretical review of domestic research on the problems of social adaptation of older people; focuses on the importance of education of the older generation as a factor of active longevity. The necessity of professional competencies of specialists in social work in the field of andragogy, the search for new educational technologies taking into account the age audience is emphasized. The experience of the Moscow Longevity project is presented, which promotes self-realization, self-organization, and social activity of older citizens.

About the Author

A. V. Gordin
Moscow City Linguistic University
Russian Federation

Moscow



References

1. Андриенко О.А. Реализация современных образовательных технологий при работе с людьми пожилого возраста в условиях пандемии // Балтийский гуманитарный журнал. – 2021. – Т. 10. – № 3(36). – С. 15–19.

2. Анцыферова Л. И. Поздний период жизни человека: типы старения и возможности поступательного развития личности // Психологический журнал. – 2020. – № 6. – С. 60–71.

3. Гаврилюк В. В., Сорокин Г. Г. Геронтообразование как способ сокращения межкультурной дистанации поколений // Вестник Тюменского государственного университета, социально-экономические и право вые исследования. – 2017. – Т. 3. – № 31. – С. 36–52.

4. Джуринский А.Н. Образование в «третьем возрасте» в России // Образование и наука. – 2018. – Т. 20. – № 10. – С. 156–175.

5. Зритнева Е.И., Тимошенко Н.А. Технологии социально-педагогической работы с пожилыми гражданами в современных учреждениях социального обслуживания // Мир науки, культуры, образования. – 2020. – № 5(84). – С. 165–168.

6. Краснова О. В., Лидерс А. Г. Социальная психология старости. – М.: Академия, 2019. – 288 с.

7. Лебедева Н.В. Дополнительное профессиональное образование: андрагогические основы обучения // Профессиональное образование. Столица. – 2016. – № 13. – С. 20–22.

8. Лебедева Н.В. Психология обучения взрослых: особенности и содержание // Вестник МГОУ. Серия «Психологические науки». – 2014. – № 3. – С. 65–72.

9. Лифанова Т. Е. Технологии социальной работы в специализированных учреждениях социального обслуживания / Т. Е. Лифанова, С.А. Шилина // Учебно-методическое пособие для бакалавриата по направлению подготовки 39.03.02 «Социальная работа». – Т. 2. – Брянск, 2020. – 160 с.

10. Митяева А.М., Аникеева О.А., Волжина О.Б. Образование старшего поколения: новые цели, функции, формы // Ученые записки Орловского государственного университета. – № 2(83). – 2019. – С. 288–292.

11. Черезова Н.С., Матушанский Г.У. Обучение лиц пожилого возраст как социально-педагогическая проблема // Вестник ЧГПУ им. И.Я. Яковлева. – 2022. – № 3(116). – С. 231–238.

12. Стратегия действий в интересах граждан старшего поколения в Российской Федерации до 2025 года (утв. Распоряжением Правительства РФ от 5 февраля 2016 г. № 164-р) https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71222816/


Review

For citations:


Gordin A.V. Pedagogical aspects of the professional activity of a social work specialist within the framework of the Moscow Longevity project. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(1(67)):92-97. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-92-97

Views: 28


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)