On the role of additional education and career guidance in the formation of human capital
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-10-20
Abstract
Based on the fact that human capital is a person's ability to transform information into knowledge, and knowledge into practical activity, the work postulates the special significance of the educational component as a whole in its structure. The issue of the content and vector of development of additional education and professional orientation in modern Russia in the context of the formation of human capital is considered. Additional education should provide access to the child's mastery of the main semiotic systems throughout all stages of his life cycle, and a wide range of realized abilities and interests of the younger generation should, in turn, form the basis for their perception of social values and inclusion in productive professional life.
About the Authors
N. G. ChistovaRussian Federation
N. G. Chistova – doctor of technical sciences, professor
A. A. Narinyan
Russian Federation
A. A. Narinyan – candidate of philosophical sciences, associate professor
R. S. Chistov
Russian Federation
R. S. Chistov – candidate of philosophical sciences, аssociate professor
References
1. ВВП на душу населения, ППС (в текущих международных долларах). Russian Federation 2019. Группа Всемирного банка. – URL: https://databank.worldbank.org (дата обращения: 10.02.2025).
2. Виноградов С. Система Шаталова. Годовой курс за 10 часов // Наука и жизнь. – 2008. – № 2. – URL: https://www.nkj.ru/archive/articles/12969 (дата обращения: 17.02.2025).
3. История профессиональной педагогики (основные этапы развития) // Национальная энциклопедическая служба. – URL: https://didacts.ru/termin/istorija-professionalnoi-pedagogiki-osnovnye-etapyrazvitija.html (дата обращения: 10.02.2025).
4. 140 лет на благо просвещения // Рославльская правда. – URL: https://ropravda.ru/2014/03/1111 (дата обращения:10.02.2025).
5. Модель VUCA: как процветать в хаосе // Skillbox Media. – URL: https://skillbox.ru/media/management/model-vuca-kak-protsvetat-v-khaose (дата обращения: 10.02.2025).
6. Назарова, Е. А. Дополнительное образование детей как важный социальный ресурс увеличения человеческого капитала в современной России // Человеческий капитал. – 2014. – № 9(69). – С. 10–15.
7. Поляков, С. С. Роль дополнительного образования в современной образовательной модели России // Наука и образование сегодня. – 2017. – № 12(23). – С. 94–97.
8. Рифкин, Дж. Третья промышленная революция: как горизонтальные взаимодействия меняют энергетику, экономику и мир в целом. – Москва : Альпина нон-фикшн, 2014. – 410 с.
9. С будущей профессией определились меньше трети выпускников // Известия. – URL: https://iz.ru/755019/roman-kretcul-evgenii-timofeev/s-budushchei-professiei-opredelilis-menshe-tretivypusknikov (дата обращения: 19.02.2025).
10. Человеческий капитал: содержание и виды, оценка и стимулирование : монография / В. Т. Смирнов, И. В. Сошников, В. И. Романчин, И. В. Скоблякова. – Москва : Машиностроение-1; Орел : ОрелГТУ, 2005. – 513 с.
11. Шваб, К. Технологии Четвертой промышленной революции. – Москва : Эксмо, 2023. – 320 с.
12. Щедровицкий, П. Г. Разработка содержания открытого дополнительного образования // Сайт Петра Щедровицкого. – URL: https://shchedrovitskiy.com (дата обращения:10.02.2025).
13. McKinsey Global Institute Jobs lost, jobs gained: workforce transitions in a time of automation. – McKinsey Global Institute. December 2017. – P. 150.
Review
For citations:
Chistova N.G., Narinyan A.A., Chistov R.S. On the role of additional education and career guidance in the formation of human capital. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):10-20. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-10-20