Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Intercomation of heuristic learning and readiness for self-development of higher education students

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-87-91

Abstract

The proposed article reveals the topic of the influence of heuristic teaching of students on their readiness for self-development. The relevance of the topic is related to the fact that in modern conditions of increasing changes in the educational and professional spheres, self-learning and self-development skills are in demand among all participants in these processes. Heuristic learning contributes to the formation of such skills. Students educated on the basis of heuristic approach demonstrate readiness to solve non-standard problems, ability to make independent decisions in complex professional and social circumstances.

About the Authors

I. I. Kapalygina
Yanka Kupala State University of Grodno
Belarus


S. Z. Semernik
Yanka Kupala State University of Grodno
Belarus


E. N. Djukh
Yanka Kupala State University of Grodno
Belarus


References

1. Гершунский, Б. С. Философия образования для XXI века / Б. С. Гершунский. – Москва : Совершенство, 1998. – 498 с.

2. Лебедева, И. В. Мотивационные и ценностно-смысловые детерминанты ассертивности личности // Современные исследования социальных проблем. – 2013. – № 4(24). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/motivatsionnye-i-tsennostno-smyslovye-determinanty-assertivnostilichnosti/viewer (дата обращения: 12.02.2020).

3. Хуторской, В. А. Педагогические предпосылки самореализации ученика в эвристическом обучении / А. В. Хуторской // Вестник института образования человека. Научно-методическое издание научной школы В. А. Хуторского. – 2020. – № 1. – URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_43160535_71624734.pdf (дата обращения: 29.11.2024)

4. Шейнов, В.П. Ассертивность индивида и его здоровье / В.П. Шейнов // Российский гуманитарный журнал. – 2014. – Т. 3. – № 4. – С. 256–274.

5. Трофимова Е. А. Развитие понятия «человек» в философской антропологии / Е. А. Трофимова // Вестник Ленинградского государственного университета имени А. С. Пушки на. – 2022. – № 3. – С. 36–48. – DOI 10.35231/18186653_2022_3_36.

6. Король, А. Д. Педагогика диалога: от методологии к методам обучения : монография / А. Д. Король. – Гродно : ГрГУ, 2015. – 195 c.

7. Хуторский, А. В. Дидактическая эвристика. Теория и технология креативного обучения / А. В. Хуторской. – Москва : Издательство МГУ, 2003. – 416 с.

8. Семерник, С. З. Образование в условиях трансформации современного социума: возможные сценарии развития / С. З. Семерник, И. И. Капалыгина, О. В. Лапа // Научное мнение. – 2022. – № 7-8. – С. 11–17.

9. Джух, Е. Н. Особенности организации управляемой самостоятельной работы студентов на основе эвристического подхода / Е. Н. Джух // Язык и знание : материалы VІ межвузовского научного семинара, Брест, 16 июня 2020 г. / Брестский государственный университет им. А.С. Пушкина; отв. ред. Т. А. Кальчук. – Брест, 2020. – С. 13–18.


Review

For citations:


Kapalygina I.I., Semernik S.Z., Djukh E.N. Intercomation of heuristic learning and readiness for self-development of higher education students. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):87-91. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-87-91

Views: 12


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)