On the issue of formation of cognitive independence of students of technical university
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-111-114
Abstract
The competence of cognitive independence implies the formation of cognitive skills of students' independent work, which allows students to effectively organise the learning process and decide their own educational trajectory, to solve educational and self-educational problems, to link and use separate parts of knowledge, to benefit from educational experience, to take responsibility for the education received.
About the Author
E. V. KochanovskayaRussian Federation
E. V. Kochanovskaya
Kaliningrad
References
1. Алеева, Ю. В., Попова, Н. В. Развитие познавательной активности студентов вуза в процессе проблемного обучения // Экономика Профессия Бизнес. – 2015. – № 1(1). – С. 58.
2. Демчук, О. В. Инновационная информационно образовательная среда в современном пространстве вуза // Известия Российского государственного университета им. А. И. Герцена. – 2016. – № 182. – С. 103.
3. Киселева, Ю. В., Попова, Н. В. Педагогические условия формирования культуры учебной деятельности студентов // Мир науки, культуры, образования. – 2009. – № 5(17). – С. 273.
4. Коменский, Я. А. Великая дидактика. – Санкт-Петербург : Семья и школа, 1875–1877. – II, 292 с.
5. Пидкасистый, П. И. Организация учебно познавательной деятельности студентов. – Москва : Педагогическое общество России, 2005. – 144 с.
6. Попова, Н. В., Баянкина, Д. Е. Организационные особенности самостоятельной работы студентов в процессе стимулирования познавательной активности // Мир науки, культуры, образования. – 2016. – № 6(61). – С. 126.
Review
For citations:
Kochanovskaya E.V. On the issue of formation of cognitive independence of students of technical university. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(1(71)):111-114. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-111-114