Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

"Bloom’s daisy" technique for teaching professional reading skills

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-127-131

Abstract

The article discusses the Bloom’s Daisy technique as applied to teaching professional reading skills to students of natural science and technical specialties. This method is still relevant due to its simplicity and accessibility for practicing teachers. It has been proven that the use of recommendations for compiling questions related to various levels of thinking ensures a more successful formation of students’ thinking skills. As a practical implementation of this method, examples are given from an educational and methodological manual that was developed for students of the Engineering Academy, the Faculty of Mathematical and Natural Sciences, and the Institute of Ecology of the Patrice Lumumba Peoples’ Friendship University of Russia (level B1+).

About the Authors

V. V. Abyshkina
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation

V. V. Abyshkina – Senior Lecturer of the Department of Russian Language and Linguoculturology of Russian Language Institute 



Yu. A. Merculova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation

Yu. A. Merculova – Senior Lecturer of the Russian Language Department № 4 of Russian Language Institute, PhD in Philological Science 



O. A. Sveshnikova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation

O. A. Sveshnikova – Associate Professor of the Russian Language Department № 4 of Russian Language Institute, PhD in Philological Science 



References

1. Балыхина, Т. М., Юрков, Е. Е., Ельникова, С. И., Лазарева, О. А. Российская государственная система тестирования по русскому языку как иностранному (ТРКИ/TORFL) : монография. – Москва : Фонд «Русский мир», 2011. – 129 с.

2. Гапочка, И. К. Методическая концепция обучения чтению на русском (иностранном) языке (Основной и продвинутый этапы обучения рус. яз.) : автореф. дис. … канд. пед. наук : (13.00.02). – Москва, 1978. – 25 с.

3. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному : базовый уровень. Министерство образования Российской Федерации. – Москва; Санкт-Петербург : Златоуст, 2001. – 23 с.

4. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному : элементарный уровень. Министерство образования Российской Федерации. – Москва; Санкт-Петербург : Златоуст, 2001. – 20 с.

5. Калинина, Ю. М. Говорить по-русски сложно... Но с «Ромашкой» всё возможно! : учебно-методическое пособие по использованию приёма «Ромашка Блума» для развития коммуникативных навыков иностранных обучающихся / Ю. М. Калинина, В. В. Абышкина, Ю. А. Меркулова. – Москва : Ай Пи Ар Медиа, 2022. – 46 c. – ISBN 978-5-4497-1696-5. – Текст : электронный // Электронно-образовательный ресурс для иностранных студентов «Русский как иностранный». – URL: https://ros-edu.ru/book?id=122071 (дата обращения: 01.04.2024).

6. Лысакова, И. П. Методика обучения русскому языку как неродному : учебное пособие. – Москва : Русайнс, 2015. – 160 с.

7. Пугачев, И. А. Профессионально ориентированное обучение русскому языку как иностранному: теория, практика, технологии : монография. – Москва : РУДН, 2016. – 483 с.

8. Халперн, Д. Психология критического мышления. – Санкт-Петербург : Питер, 2000. – 512 с.

9. Чернявская, Н. З., Коренева, Е. Н., Киреева, Н. В. Методические аспекты обучения иностранному языку по теории Бенджамина Блума // История и педагогика естествознания. – 2020. – № 2. – С. 9–10. – URL: https://doi.org/10.24411/2226-2296-2020-10202 (дата обращения 01.04.2024).

10. Чечерина, Е. К. Ромашка Блума, или ромашка вопросов // Видоеуроки.net. – URL: https://videouroki.net/razrabotki/romashka-bluma-ili-romashka-voprosov.html (дата обращения: 01.04.2024).


Review

For citations:


Abyshkina V.V., Merculova Yu.A., Sveshnikova O.A. "Bloom’s daisy" technique for teaching professional reading skills. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):127-131. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-127-131

Views: 6


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)