Using the pedagogical potential of art in the self-realization of youth
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-140-145
Abstract
AIt is determined that art-pedagogical technologies that integrate art into the educational process play an important role in conditions when modern society requires high social competence and readiness for constant self-realization from young people. The definitions of creativity and self-realization are given. The article considers the importance of interactive art-pedagogical technologies in the context of creating a comfortable space for self-realization, active interaction and joint creativity of students, the development of their critical, creative thinking and creative skills. The main methods within the framework of this technology are given; the difficulties that may arise in the process are considered. The article analyzes the results of a study conducted to identify the impact of interactive art and pedagogical technologies on the development of creativity and motivation for self-realization of young people. Conclusions are drawn about the need to ensure comfortable conditions for modern youth during their implementation.
About the Authors
O. I. VaganovaRussian Federation
Nizhny Novgorod
A. A. Akhlynova
Russian Federation
Nizhny Novgorod
E. A. Aleshugina
Russian Federation
Nizhny Novgorod
References
1. Буко, М. Е. Терапия творческим самовыражением / М. Е. Буко – Москва : Просвещение, 2005. – 216 с.
2. Голубева, Т. С. Отношение студентов колледжа к арт-педагогическим технологиям / Т. С. Голубева, А. В. Невзорова // Психология и педагогика XXI века: актуальные вопросы, достижения и инновации : сборник статей IV Всероссийской студенческой научно-практической конференции с международным участием, Орехово-Зуево, 16 марта 2023 года. – Орехово-Зуево : Государственный гуманитарно-технологический университет, 2023. – С. 124–126.
3. Жаинбаева, А. Г. Развитие творческой личности путем применения арт-технологий // Педагогическая наука и практика. – 2019. – № 1(23).
4. Залещук, В. Г. Роль культурных потребностей в самореализации молодежи / В. Г. Залещук, М. В. Надеева // Мир науки и искусства : сборник статей по материалам Региональной научно-практической конференции студентов, аспирантов, учащихся и молодых ученых, Пермь. – Пермь, 2020. – С. 85–95.
5. Игнатьева, Э. А. Анализ практики применения креативных технологий в образовании / Э. А. Игнатьева // Вестник Мининского университета. – 2024. – Т. 12. – № 1(46).
6. Крайнева, М. В. Формирование у студентов-духовиков вузов искусств готовности к творческой самореализации / М. В. Крайнева // Педагогические чтения : Ежегодник. – Вып. 3. – Волгоград : Абсолют, 2021. – С. 54–60.
7. Павлов, Д. Н. Методика развития творческой самореализации студентов колледжей культуры и искусств / Д. Н. Павлов // Вестник Нижневартовского государственного университета. – 2021. – № 1(53). – С. 66–73.
8. Сизова, О. А. Профессиональная подготовка выпускника-креатора: потребности и вызовы современного общества / О. А. Сизова, Н. С. Петрова, М. И. Баголей // Перспективы науки. – 2023. – № 3(162). – С. 233–235.
9. Сырова, Н. В. Инновационные методы развития графических навыков студентов-дизайнеров / Н. В. Сырова, Е. К. Зимина, М. А. Абдуллина // Проблемы современного педагогического образования. – 2024. – № 83-4. – С. 184–187.
10. Хашаева, А. Б. Формирование креативного мышления молодежи // Вестник ИКИАТ. – 2013. – № 1(26).
11. Чурашов, А. Г. Использование теории множественного интеллекта в процессе обучения студентов-хореографов педагогических вузов средствами арт-педагогики / А. Г. Чурашов // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. – 2024. – № 4(182). – С. 246–263.
12. Шульга, И. И. Иммерсивная театрализация: арт-педагогическая технология в профессиональном образовании / И. И. Шульга, А. Н. Капустин // Вестник педагогических инноваций. – 2023. – № 3(71). – С. 45–55.
Review
For citations:
Vaganova O.I., Akhlynova A.A., Aleshugina E.A. Using the pedagogical potential of art in the self-realization of youth. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(1(71)):140-145. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-140-145