Practical training of future teachers to work with parents
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-146-149
Abstract
The issues of interaction between a teacher and parents in an educational organization are considered. The author's approach to the organization and content of the pedagogical block of tasks for the practical training of future teachers at K.E. Tsiolkovsky KSU, contributing to building interaction with the family in future professional activities, is described.
About the Authors
A. S. KarpechenkoRussian Federation
A. S. Karpechenko – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Theory and Methods of Preschool, Primary and Special Education of the Institute of Pedagogy
O. A. Nechaeva
Russian Federation
O. A. Nechaeva – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Pedagogy of the Institute of Pedagogy
E. V. Korzhueva
Russian Federation
E. V. Korzhueva – Candidate of Pedagogical Sciences, Head of the Department of Pedagogy
References
1. Амонашвили, Ш. А. Размышления о гуманной педагогике / Ш. А. Амонашвили. – Москва : Издательский дом Ш. Амонашвили, 1995. – 223 с.
2. Андриенко, Е. В. Классное руководство как элемент социального воспитания российских школьников в контексте анализа исследований образования / Е. В. Андриенко, О. С. Попова, Т. А. Ромм // Science for Education Today. – 2022. – Т. 12. – № 4. – С. 73–91. DOI 10.15293/2658-6762.2204.04.
3. Бреннер, Д. А. Динамика развития основных направлений работы классного руководителя / Д. А. Бреннер, Н. М. Ичетовкина // Знание. Понимание. Умение. – 2012. – № 1. – С. 214–218.
4. Винокурова, Д. Ю. К вопросу о подготовке будущего педагога к взаимодействию с семьей / Д. Ю. Винокурова // Социокультурные и психологические проблемы современной семьи: актуальные вопросы сопровождения и поддержки : сборник материалов VI Международной научно-практической конференции, Тула, 19 ноября 2020 года. – Чебоксары : Среда, 2020. – С. 201–203.
5. Илларионова, Л. П. Проблемы подготовки будущего учителя к работе с родителями учащихся / Л. П. Илларионова // Современное общее образование : проблемы, инновации, перспективы : материалы международной научно-практической конференции, Орел, 25 февраля 2022 года / Редколлегия : Т.М. Бакурова [и др.]. – Орел : Орловский государственный университет им. И. С. Тургенева, 2022. – С. 61–69.
6. Ичетовкина, Н. М. Трансформация системы воспитательной деятельности: от классного наставника к классному руководителю / Н. М. Ичетовкина // Вестник педагогического опыта. – 2023. – № 1. – С. 18–26.
7. Карпеченко, А. С. Организация педагогической практики в русле деятельностного погружения / А. С. Карпеченко, В. А. Макарова, О. А. Нечаева // Мир образования – образование в мире. – 2024. – № 1(93). – С. 175–184. – DOI 10.51944/20738536_2024_1_175.
8. Корябкина, Е. В. Становление и развитие института классного руководства в России / Е. В. Корябкина // Человек и образование. – 2011. – № 3(28). – С. 123–128.
9. Кочергина, О. А. Подготовка будущих педагогов к работе с родителями в условиях современной школы / О. А. Кочергина // Kant. – 2021. – № 3(40). – С. 229–233. – DOI 10.24923/2222-243X.2021-40.43.
10. Фокина, С. Л. Работа классного руководителя с родителями учащихся (история вопроса) / С. Л. Фокина // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. Серия : Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика. – 2009. – Т. 15. – № 3. – С. 228–233.
11. Чистякова, В. В. Трансформация функций и обязанностей классного руководителя в России / В. В. Чистякова, Л. Н. Селиванова // Молодёжь и наука: актуальные проблемы педагогики и психологии. – 2020. – № 5. – С. 176–180.
Review
For citations:
Karpechenko A.S., Nechaeva O.A., Korzhueva E.V. Practical training of future teachers to work with parents. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):146-149. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-146-149