Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Professiongraphic monitoring as a tool for assessing the formation of the motivational component of cadets' professional competence

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-157-161

Abstract

The transformation of the higher education system, including digitalization, requires a new look at already known concepts and their rethinking. Concepts such as "motivation", "motive", "educational motivation" and "professional motivation" that arose in the XIX century and developed in the XX and XXI centuries in each epoch require new approaches to their study, especially in conditions of widespread distance and blended learning. The purpose of our work was the occupational monitoring of the motivational component of the professional competence of cadets of a maritime university in a blended training format, the article reveals the results of our research.

About the Author

K. A. Novoselov
Baltic Fishing Fleet State Academy of Kaliningrad State Technical University
Russian Federation

K. A. Novoselov – Senior lecturer 



References

1. Васильева, Ю. С., Родионова, Е. В., Чичерина, Н. В. Смешанное обучение: модели и реальные практики // Открытое и дистанционное образование. – 2019. – № 1(73). – С. 22–31.

2. Вилюнас, В. К. Теория деятельности и проблема мотивации // А. Н. Леонтьев и современная психология. – Москва : Издательство МГУ, 1983. – С. 191–200.

3. Захарова, У. С., Вилкова, К. А. Субъективность студентов в условиях очного и дистанционного обучения: взгляд преподавателей // Современная зарубежная психология. – 2020. – Т. 9. – № 3. – С. 87–96.

4. Захарова, У. С., Вилкова, К. А., Егоров, Г. В. Этому невозможно обучить онлайн: прикладные специальности в условиях пандемии // Вопросы образования. – 2021. – № 1. – С. 115–137.

5. Ильина, Т. И. Методика изучения мотивации обучения в вузе / Т. И. Ильина. – URL: http://testoteka.narod.ru/ms/1/05.html (дата обращения: 15.01.2023).

6. Крылова, Е. А. К вопросу о смешанном обучении // Герценовские чтения. Иностранные языки : cборник научных статей. – Санкт-Петербург : Издательство РГПУ имени А. И. Герцена, 2019. – С. 405–408.

7. Леонтьев, А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. – Москва : Политиздат, 1977. – 303 с.

8. Новоселов, К. А., Силина, С. Н. Профессиографический мониторинг: теория и практика применения в морском инженерном вузе / гл. ред. Ж. В. Мурзина // Психолого-педагогические вопросы современного образования : монография. – Чебоксары : Среда, 2024. – С. 16–29.

9. Силина, С. Н. Профессиографический мониторинг формирования специалиста в образовательном процессе педагогического вуза: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.08. – Екатеринбург, 2002. – 500 с.

10. Силина, С. Н., Новоселов, К. А. Аспекты профессиографического мониторинга при реализации смешанного обучения в морском вузе // Приоритетные направления развития высшего образования в Российской Федерации : коллективная монография. – Ульяновск : ИП Кеньшенская Виктория Валерьевна (издательство «Зебра»), 2023. – С. 234–243.

11. Силина, С. Н., Новоселов, К. А. Применение технологии профессиографического мониторинга в морском вузе // Балтийский морской форум : материалы XI Международного Балтийского морского форума. – В 8-ми томах, Калининград, 25–30 сентября 2023 года. – Калининград : Издательство БГАРФ, 2023. – С. 118–122.

12. Силина, С. Н., Новоселов К. А. К вопросу теории профессиографического мониторинга формирования мотивационного компонента профессиональной компетентности курсантов морского вуза в условиях смешанного обучения // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота : психолого-педагогические науки. – 2023. – № 3(65). – С. 12–16.

13. Силина, С. Н., Новоселов, К. А. Результаты эмпирического исследования профессиографического мониторинга формирования мотивационного компонента профессиональной компетентности курсантов морского вуза в условиях смешанного обучения // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота : психолого-педагогические науки. – 2023. – № 4(66). – С. 72–78.

14. Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» от 29.12.2012 № 273-ФЗ. – URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174 / (дата обращения: 13.01.2023).

15. Al-Balas, M. Correction to: Distance learning in clinical medical education amid COVID-19 pandemic in Jordan: current situation, challenges, and perspectives / M. Al-Balas, H. I. Al-Balas, H. M. Jaber [et al.] // BMC Medical Education. – 2020. – № 20. – Р. 513.

16. Elmer, T., Mepham, K., Stadtfeld, C. Students under Lockdown: Comparisons of Students` Social Networks and Mental Health before and during the COVID-19 // Crisis in Switzerland. Plos One. – 2020. – Vol. 15. – № 7. – Art. № 0236337.

17. Jandrić, P. Teaching in the Age of Covid-19 / P. Jandrić, D. Hayes, I. Truelove [et al.] // Postdigit Sci Educ. – 2020. – № 2. – Р. 1069–1230.

18. Kim, J. Learning and Teaching Online During Covid-19: Experiences of Student Teachers in an Early Childhood Education Practicum // International Journal of Early Childhood. – 2020. – Vol.:(0123456789). – № 52. – Рр. 145–158.

19. Stanistreet, P., Elfert, M., Atchoarena, D. Education in the age of COVID-19 // Understanding the consequences. Int Rev Educ. – 2020. – № 66. – Рр. 627–633.


Review

For citations:


Novoselov K.A. Professiongraphic monitoring as a tool for assessing the formation of the motivational component of cadets' professional competence. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):157-161. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-157-161

Views: 6


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)