Organisation of the process of teaching Russian to foreign students: problems and prospects
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-162-165
Abstract
The aim of the research is to find ways to optimise the process of teaching Russian to foreign students by identifying the most acute problems, analysing them and proposing solutions. As a result of this work, the most urgent problems that most teachers face on a regular basis are clustered into three groups: administrative, organisational and communicative (teachers’ interaction among themselves and with students). Each of the problems is studied and described in terms of the reasons for its occurrence and possible solutions. The conclusion expresses the opinion that in order to optimise the teaching of Russian to foreign students it is important to take into account all aspects of the educational process and to build a single transp
About the Author
O. N. SoluyanovaRussian Federation
O. N. Soluyanova – Candidate of pedagogical sciences, assistant professor of the department of Foreign Languages and Professional Communication, acting head of the Russian as a foreign language department
Moscow
References
1. «Указ о национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года и на перспективу до 2036 года». – URL: http://kremlin.ru/events/president/news/73986 (дата обращения 10.01.2025).
2. Молчановский, В. В. Состав и содержание профессионально-деятельностной компетенции преподавателя русского языка как иностранного: дис. … д-ра. пед. наук. – Москва, 1999. – 412 с.
3. Белоусова, И. М., Архипкин, О. В. Особенности дистанционного обучения в практическом курсе русского языка как иностранного // Довузовский этап обучения в России и мире: язык, адаптация, социум, специальность. Актуальные вопросы реализации образовательных программ на подготовительных факультетах для иностранных граждан : сборник статей IV Международного конгресса преподавателей и руководителей подготовительных факультетов (отделений) вузов РФ и V Всероссийской научнопрактической конференции. – Москва : Государственный институт русского языка им. А. С. Пушкина, 2021. – С. 135–138.
4. Гирфанова, К. А. Особенности дистанционного обучения русскому языку как иностранному // Язык, культура и профессиональная коммуникация в современном обществе : материалы X Международной научной конференции. – Тамбов : Державинский, 2021. – С. 14–19.
5. Митрофанова, О. Д., Костомаров, В. Г. Методика преподавания русского языка как иностранного. – Москва : Русский язык, 1990.
Review
For citations:
Soluyanova O.N. Organisation of the process of teaching Russian to foreign students: problems and prospects. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):162-165. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-162-165