Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Digital environment "Minecraf" as a way of developing symbolic actions of students in extracurricular activities

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-180-183

Abstract

This article examines the use of the digital environment "Minecraft" as a tool for developing symbolic actions in 10th grade students in teaching mathematics. The analysis of the functional capabilities of "Minecraft" proposed mechanisms for introducing the gaming process into the educational path. Practical tasks aimed at developing sign-symbolic skills, as well as modeling algebraic equations with the construction of geometric figures, are derived. The pros and cons of using the digital environment "Minecraf" in education are discussed, as in the successful implementation of this methodology. Conclusions are made about the capabilities of the digital environment "Minecraft" as a potential tool for improving sign-symbolic actions in high school students.

About the Authors

E. E. Alexeeva
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

Kaliningrad



G. I. Nazarov
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

Kaliningrad



References

1. Алексеева, Е. Е., Мезинцева, М. А. Обзор цифровых образовательных ресурсов для использования на уроках математики // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота : психолого-педагогические науки. – 2024. – № 3(69). – С. 170–173.

2. Алексеева, Е. Е, Концептуальные основания цифровой трансформации дополнительного образования учителя // Перспективы науки. – 2023. – № 6(165). – С. 167–172.

3. Асмолов, А. Г. Как проектировать универсальные учебные действия: от действия к мысли : пособие для учителя. – Москва : Просвещение, 2011. – 151 с.

4. Брыксина, О. Ф., Шарьизданова, М. В. Знаково-символическая деятельность в образовательном пространстве: семиотический подход к формированию ИКТ-компетентности выпускника вуза // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. – 2010. – Т. 12. – № 3(3). – С. 578–583.

5. Бурцева, Т. А. Влияние игровых технологий на процесс обучения // Молодой ученый. – 2021. – № 3(327). – С. 89–92.

6. Воробьева Т. А. Формируем универсальные учебные действия // Проблемы социализации личности в контексте непрерывного профессионального образования. – Москва : Просвещение, 2014. – С. 170–175.

7. Герасимова, Е. М. Игровые технологии в образовании: преимущества и недостатки // Педагогическое образование в России. – 2022. – № 2. – С. 75–81.

8. Гин, А. А., Кудрявцев, А. В., Бубенцов, В. Ю., Серединский, А. Теория решения изобретательских задач : учебное пособие I уровня. – Москва : Модерн; КТК Галактика, 2017. – 89 с.

9. Громова, С. Ф., Богданова, К. А. Учебные исполнители // Цифровые инструменты в образовании : сборник статей по материалам Всероссийской научо-практической конференции, Сургут, 2–3 апр. 2021 г. – Сургут : СурГПУ, 2021. – С. 39–41.

10. Клепинина, З. А. Моделирование в системе УУД // Начальная школа. – 2010. – № 5. – С. 17–22.

11. Ковалева, Г. С. Планируемые результаты начального общего образования. – Москва : Просвещение, 2012. – 120 с.

12. Ларссон, Л., Голдберг, Д. "Minecraft". Невероятная история Маркуса «Нотча» Перссона и игры, изменившей мир / пер. с англ. Т. С. Редько. – 2-е изд. – Москва : Эксмо, 2019. – 272 с.

13. Лукин Ю. А. Знаково-символические средства в изучении понятийного аппарата педагогики (из опыта работы преподавателя вуза) // Вестник ВГУ. – 2020. – № 3. – С. 43–47.

14. Макаренко, О. В. Интерактивные образовательные технологии в вузе // Высшее образование в России. – 2012. – № 10. – С. 134–137.

15. Меркулова, Т. В., Битянова, М. Р., Теплицкая, А. Г., Бетлова, Т. А. Учимся учиться и действовать : мониторинг метапредметных универсальных учебных действий. – Москва : Просвещение, 2015. – 135 с.

16. Николаева, Н. П. Применение инновационных технологий в формировании УУД в условиях ФГОС // Развитие современного образования: от теории к практике : сборник материалов. – 2017. – С. 215–217.

17. Перова, М. Н. Дидактические игры и упражнения по математике : пособие для учителя. – Москва : Просвещение, 2009. – 144 с.

18. Турчин, А. С. Акмепсихология развития субъекта образования в деятельности со знаково-символическими средствами. – Кострома : КГУ, 2011. – 318 с.

19. Ушинский, К. Д. Избранные педагогические труды : в 8 т. – Т. 6. – Москва : Педагогика, 2015. – 508 с.

20. Фрейденталь, Г. Математика как педагогическая задача. – Ч. 1 : пособие для учителей / под ред. Н. Я. Виленкина. – Москва, 2011. – 256 с.

21. Фридман, Л. М. Методика обучения решению математических задач // Математика в школе. – 2008. – № 5. – С. 40–43.

22. Шумакова, Н. Б., Авдеева, Н. И., Климанова, Е. В. Развитие исследовательских умений младших школьников. – Москва : Просвещение, 2011. – 291 с.

23. Bos, B., Wilder, L., Cook, M., O'Donnell R. Learning Mathematics Through "Minecraft" // Teaching Children Mathematics. – 2014. – Vol. 21. – № 1. – Pp. 56–59.

24. Dezuanni, M., O’Mara, J., Beavis, C. Serious Play: Literacy, Learning and Digital Games. – New York : Routledge, 2015. – 228 p.

25. Lane, H., Yi ,X. Integrating "Minecraft" into Math Curriculum // Proceedings of the 2018 IEEE Frontiers in Education Conference. – 2018. – Pp. 1–4.

26. Short D. "Minecraft" as a Classroom Tool: A Student Perspective // International Journal of GameBased Learning. – 2012. – Vol. 2. – № 2. – Pp. 1–16.

27. Williamson, B. "Minecraft" in Education: Affordances, Opportunities, and Challenges // Journal of Digital Learning in Teacher Education. – 2016. – Vol. 32. – № 3. – Pp. 123–128


Review

For citations:


Alexeeva E.E., Nazarov G.I. Digital environment "Minecraf" as a way of developing symbolic actions of students in extracurricular activities. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):180-183. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-180-183

Views: 8


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)