Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

The relationship between cognitive style and attention in adolescents

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-212-219

Abstract

The urgency of the problem presented in this article is due to the rapid development of digitalization, technlogization, and ever-increasing requirements for obtaining and processing information. The organization of learning activities and their results are largely determined by an understanding of cognitive styles. The purpose of this study is a theoretical and methodological analysis of the concept of cognitive styles and the definition of the relationship between cognitive style and attention in adolescents. The identification of cognitive styles of use-dependence and nn-dependence made it possible to determine their relationship with attention in adolescents. The results obtained are of practical importance for organizing educational activities and determining the trajectories of cognitive processes in adolescents.

About the Author

N. V. Lebedevа
Russian University of Econmics named after G. V. Plekhanov
Russian Federation

N. V. Lebedevа – Dr. ped. Sciences, Associate Professor 

Moscow



References

1. Дроздова, Н. В., Журавкина, И. С., Лобанов, А. П. Style mix: стили обучения и когнитивные стили студентов // Цифровая гуманитаристика и технологии в образовании (DHTE 2023) : сборник статей IV Международной научно-практической конференции. 16–17 ноября 2023 г. / под ред. В. В. Рубцова, М. Г. Сороковой, Н.П. Радчиковой. – Москва : Издательство ФГБОУ ВО МГППУ, 2023. – С. 695–709.

2. Дружинин, В. Н. Когнитивная психология / под ред. В. Н. Дружинина, Д. В. Ушакова. – Москва : ПЕР СЭ, 2002. – 478 с.

3. Лебедева, Н. В. Нейроандрагогика: модный тренд или научная область обучения взрослых по законам мозга? // Высшее образование сегодня. – 2023. – № 5. – С. 18–22.

4. Лебедева, Н. В. Экологическое образовательное пространство современного вуза : монография. – Санкт-Петербург : Скифия-принт, 2022. – 180 с.

5. Немов, Р. С. Общая психология в 3-х т. – Т. II. Познавательные процессы и психические состояния. – Москва : Владос, 2021. – 1007 с.

6. Русалов, В. М., Волкова, Е. В. Личностно-Когнитивные стили и их связь с темпераментом и характером человека в период ранней юности // Психологический журнал. – 2015. – Т. 36. – № 5. – С. 32–42.

7. Холодная, М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. – Санкт-Петербург : Питер, 2004. – 384 с.

8. Allinson, C. W., Hayes, J. The cognitive style index: A measure of intuition-analysis for organizational research. Journal of Management Studies. – 33(1). – 1996. – Pp. 119–135.

9. Evans, C., Harkins, M. J., Young, J. D. Exploring teaching styles and cognitive styles: Evidence from school teachers in Canada. № rth American Journal of Psychology. – 10(3). – 2008. – Pp. 567–582.

10. Henderson, J. C., Nutt, P. C. The influence of decision style on decision making behavior // Management Science. – 26(4). – 1980. – Pp. 371–386.

11. Witkin, H., Moore, C. Role of the fielddependent and fieldindependent cognitive styles in academic evolution: a longitudinal study // Journal of educational psychology. – 1977. – Vol. 69(3). – Pp. 197–211.


Review

For citations:


Lebedevа N.V. The relationship between cognitive style and attention in adolescents. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):212-219. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-212-219

Views: 6


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)