Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Professional self-education of cadets of higher military educational institutions

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-259-264

Abstract

The article highlights the specific features of military education that influence the formation of such personality qualities as responsibility, the ability to allocate time competently. The definitions of the concepts of "self-education" and "professional self-education" are considered; it is determined that self-education is one of the ways to form a willingness to perform professional duties and strive for continuous improvement of their skills. Based on the analysis of various sources, the tasks of professional self-education, the stages of its implementation and techniques are presented, among which cadets can choose the most effective in terms of their individual characteristics. The article analyzes the results of a study conducted among teachers in order to identify the most important conditions conducive to the professional self-education of cadets of military educational institutions. The conclusion is made about the importance of professional self-education of cadets for their future activities.

About the Authors

A. A. Lebedeva
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



M. A. Danilchenko
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



E. I. Dvornikova
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



Y. B. Luneva
Federal state military educational institution of higher professional education Tyumen higher military engineering command school name of the marshal of engineer troops A. I. Proshlyakov
Russian Federation

Tyumen



References

1. Деркачев, В. Н. Самовоспитание курсанта военного авиационного вуза как деятельность, формирующая личность военнослужащего / В. Н. Деркачев // Стратегии развития современной науки : сборник научных статей. – Т. Ч. VIII. – Москва : Перо, 2023. – С. 51–56.

2. Фурсова, А. С. Некоторые аспекты самовоспитания курсантов военных вузов / А. С. Фурсова, М. В. Петровская, Я. И. Зубрилин // Моя профессиональная карьера. – 2023. – Т. 1. – № 54. – С. 192–197.

3. К проблеме самовоспитания и самосовершенствования в процессе физической подготовки курсантов вузов Росгвардии / Е. И. Федак, А. Н. Ларин, К. С. Кручинина, К. С. Рыжов // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. – 2020. – № 4(182). – С. 483–485.

4. Евдокимова, Ю. Н. Разработка плана по самовоспитанию личности курсанта военного вуза / Ю. Н. Евдокимова // Нравственное воспитание в современном мире: психологический и педагогический аспект : сборник статей по итогам Международной научно-практической конференции, Уфа, 23 февраля 2019 года. – Уфа : Агентство международных исследований, 2019. – С. 60–62.

5. Ефимов, А. А. Роль самовоспитания в процессе формирования личности курсанта системы образовательных учреждений МВД России / А. А. Ефимов, Ю. Н. Кочеров // Формирование и развитие самостоятельности студентов и школьников как стратегический образовательный приоритет в практикоориентированном обучении : сборник научных трудов по материалам III Международной научно-практической конференции, Горно-Алтайск, 10–13 августа 2016 года / под ред. А. В. Петрова, Н. С. Часовских. – Горно-Алтайск : Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования «Горно-Алтайский государственный университет», 2016. – С. 89–90.

6. Кравцов, С. А. Роль профессиональной субъектности в самовоспитании организационноуправленческой компетенции курсантов военного вуза / С. А. Кравцов // Мир науки, культуры, образования. – 2021. – № 2(87). – С. 278–281.

7. Самосюк, А. С. Воспитание лидера посредством методики самовоспитания курсантов высшего военного училища / А. С. Самосюк // Молодёжь XXI века: шаг в будущее : материалы XVIII региональной научно-практической конференции, Благовещенск, 18 мая 2017 года. – Благовещенск : Благовещенский государственный педагогический университет, 2017. – С. 425–426.

8. Николаев, А. В. Роль самовоспитания в процессе формирования нравственно-волевых качеств у курсантов / А. В. Николаев // Colloquium-Journal. – 2019. – № 21-3(45). – С. 47–48.

9. Николаев, А. В. Этапы самовоспитания нравственно-волевых качеств у курсантов / А. В. Николаев // Евразийский союз ученых. – 2020. – № 2-1(71). – С. 42–44.

10. Зотов, А. А. Самовоспитание в профессиональной подготовленности курсантов Росгвардии: сущность и содержание / А. А. Зотов, И. А. Федосеева // Проблемы современного педагогического образования. – 2018. – № 58-4. – С. 99–104.

11. Дрига, В. Г. Активизация познавательной деятельности курсантов как средство самовоспитания и саморазвития будущих офицеров / В. Г. Дрига, А. В. Смурыгин // Гуманитарный вестник Военной академии Ракетных войск стратегического назначения. – 2023. – № 4(34). – С. 173–177.

12. Рябцев, Э. В. Значение самовоспитания для курсантов военных образовательных организаций высшего образования Росгвардии в будущей профессиональной деятельности / Э. В. Рябцев // Вестник Санкт-Петербургского военного института войск национальной гвардии. – 2024. – № 3(28). – С. 150–157.

13. Роль педагога в формировании и развитии готовности к профессиональному самосовершенствованию курсантов, обучающихся в ведомственных вузах ФСИН России / А. А. Трунтягин, А. А. Римш, Д. Т. Гаджиев [и др.] // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. – 2021. – № 5(195). – С. 388–392.


Review

For citations:


Lebedeva A.A., Danilchenko M.A., Dvornikova E.I., Luneva Y.B. Professional self-education of cadets of higher military educational institutions. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):259-264. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-259-264

Views: 7


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)