Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Personal determinants of prosocial behavior and features of its formation in high school students

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-293-297

Abstract

The article presents personal determinants of prosocial behavior as characteristics of socially useful activity of the individual, as well as the features of its formation in high school students. The analysis of the existing views of scientists and specialists on various aspects of prosocial behavior of the individual, the specifics of its prosocial activity in high school students is presented, the need to introduce work on the development of prosocial behavior in high school students into the educational process of the school is substantiated. It is emphasized that the prosociality of the behavior of high school students is formed in the process of targeted influence in the course of education and upbringing of the individual, characterizing the system of formation of the worldview, moral principles and values of the individual, as well as the importance of developing prosocial activity of high school students by informing about the possibilities of manifestation of prosocial behavior, coverage in the media, formation of spiritual and moral value guidelines and attitudes towards socially significant activities.

About the Author

A. V. Faevskiy
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation

A. V. Faevskiy – Postgraduate student, Higher School of Education and Psychology 

Kaliningrad



References

1. Гриценко, В. В. Связь ценностей культуры с нормами и типами просоциального поведения русских и белорусов / В. В. Гриценко, Ю. В. Ковалева // Психологический журнал. – 2014. – Т. 35. – № 4. – С. 56–67.

2. Ефремова, М. В. Взаимосвязь индивидуальных ценностей и просоциального поведения в онлайн- и офлайн-контекстах / М. В. Ефремова, М. А. Бульцева // Социальная психология и общество. – 2020. – Т. 11. – № 1. – С. 107–126.

3. Кисляков, П. А. Моральные основания и социальные нормы безопасного просоциального поведения молодежи / П. А. Кисляков, Е. А. Шмелева, М. О. Александрович // Образование и наука. – 2020. – № 10. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/moralnye-osnovaniya-i-sotsialnye-normy-bezopasnogoprosotsialnogo-povedeniya-molodezhi (дата обращения: 10.10.2025).

4. Лифинцев, Д. В. Поддерживающая коммуникация в помогающих профессиях / Д. В. Лифинцев, А. Б. Серых, А. А. Лифинцева // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота : психолого-педагогические науки. – 2017. – № 4(42). – С. 15–19.

5. Любцова, А. В. Личностные детерминанты просоциального и асоциального поведения молодежи / А. В. Любцова, А. Б. Серых // Научное мнение. – 2019. – № 9. – С. 71–75.

6. Майерс, Д. Социальная психология / Д. Майерс. – Москва : Питер, 2007. – 673 с.

7. Молчанова, Н. В. Просоциальное поведение как условие эффективного межкультурного взаимодействия / Н. В. Молчанова // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. – 2013. – № 1. – С. 3–6.

8. Осипова, Е. В. Профилактика распространения идеологии экстремизма и терроризма в молодежной среде (на примере образовательных учреждений) / Е. В. Осипова, А. В. Прозоров // Ситуационная обусловленность терроризма и экстремизма как одной из угроз национальной безопасности Российской Федерации : материалы Международной научно-практической конференции. – Калининград, 2021. – С. 67–71.

9. Селигман-Мартин, Э. П. Новая позитивная психология: Научный взгляд на счастье и смысл жизни / перев. с англ. – Москва : София, 2006. – 368 с.

10. Смык, Ю. В. Социальные установки юношей и девушек в отношении просоциального поведения / Ю. В.Смык, А. А. Кудрявцева // Мир науки. Педагогика и психология. – 2019. – № 4. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnye-ustanovki-yunoshey-i-devushek-v-otnoshenii-prosotsialnogo-povedeniya (дата обращения: 10.01.2025).

11. Соболев, С. И. Роль эмпатийной установки в просоциальном поведении в теории Д. Батсона / С. И. Соболев // Личность, семья, общество: вопросы педагогики и психологии : сборник статей. – Москва : Эксмо, 2013. – № 33. – С. 175–179.

12. Сочивко, Д. В. Методология и метод исследования просоциального поведения / Д. В. Сочивко, С. К. Бондырева // Прикладная юридическая психология. – 2019. – № 4. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodologiya-i-metod-issledovaniya-prosotsialnogo-povedeniya (дата обращения: 10.01.2025).

13. Хвостов, А. А. Моральное сознание личности: структура, генезис, детерминанты / А. А. Хвостов. – Москва : Прометей, 2005. – 471 с.

14. Хлебова, Ю. М. Просоциальная активность личности / Ю. М. Хлебова // Молодой ученый. – 2020. – № 15(305). – С. 275–276.

15. Янчук, В. А. Введение в современную социальную психологию : учебное пособие для вузов / В. А. Янчук. – Минск : АСАР, 2005. – 76 с.

16. Clark, D. Pro-Social and Anti-Social Behaviour / D. Clark. – N.Y. : Routledge, 2003. – 172 p.

17. Osipova, E. V. Preventing the involvement of high school and student youth in extremist activities Science prospects. – 2023. – № 12(171). – Рр. 318–321.

18. Penner, L. A., Dovidio J. F., Piliavin, J.A., Schroeder, D. A. Prosocial behavior: Multilevel perspectives Annu // Rev. Psychol. – 2005. – Vol. 56. – Pp. 365–392.

19. Penner, L. A, Finkelstein, M. A. Dispositional and structural determinants of volunteerism // Journal of personality and social psychology. – 1998. – 74(2). – Pp. 525.


Review

For citations:


Faevskiy A.V. Personal determinants of prosocial behavior and features of its formation in high school students. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2025;(1(71)):293-297. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-293-297

Views: 4


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)