Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Interdisciplinary approach in teaching humanities at an Agricultural university

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-83-91

Abstract

This study presents an analysis of the impact of an interdisciplinary approach in teaching humanities on the formation of competencies related to the further professional activities of agricultural students. The presented research highlights examples of successful application of an interdisciplinary approach to teaching humanities in an agricultural university. These examples demonstrate the readiness of the educational institution to adapt curricula to modern requirements, introduce interdisciplinary courses and programs that contribute to a deeper understanding of the humanities and the formation of necessary competencies among students. Current practice shows that an interdisciplinary approach to teaching humanities in universities is an important tool that contributes to the formation of a holistic and deep understanding of knowledge, the development of critical thinking and creativity, as well as improving students' professional training.

About the Authors

A. I. Kibysh
Agro-Industrial Complex of the Kaliningrad branch of the St. Petersburg State Agrarian University
Russian Federation

A. I. Kibysh – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of Economics and Management 



A. A. Narinyan
Kaliningrad State Technical University
Russian Federation

A. A. Narinyan – Candidate of Philosophical Sciences, Associate Professor 



References

1. Данилкова, М. П. Проблемы гуманитарного образования в условиях новых вызовов // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. – 2021. – № 2 (31). – С. 158–162.

2. Демидова, О. Р. Гуманитаристика, гуманитарное знание, гуманитарные науки // Universum : Вестник Герценовского университета. – 2009. – № 11. – С. 7–12.

3. Жиронкина, О. В. Зарубежный опыт междисциплинарного подхода в современном университете // Современные тенденции и инновации в науке и производстве : материалы ХI Международной научно-практической конференции. – Междуреченск, 2022. – С. 315.1–315.5.

4. Ибрагимов, Г. И., Ибрагимова, Е. М. Междисциплинарный аналитический проект как средство развития критического мышления аспирантов // Инновации в профессиональном и профессиональнопедагогическом образовании : материалы 27-й Международной научно-практической конференции. – Екатеринбург, 2022. – С. 56–60.

5. Ибрагимов, Г. И., Ибрагимова, Е. М. Междисциплинарный аналитический проект как средство развития критического мышления аспирантов // Инновации в профессиональном и профессиональнопедагогическом образовании : материалы 27-й Международной научно-практической конференции. – Екатеринбург, 2022. – С. 56–60.

6. Исакова, И. А., Петрова, И. Э., Ситникова, И. В. Интердисциплинарность vs междисциплинарность: возможности изучения креативности // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. – 2023. – № 1 (173). – С. 310–322.

7. Крепс, Т. В. Междисциплинарный подход в исследованиях и преподавании: преимущества и проблемы применения // Научный вестник Южного института менеджмента. – 2019. – № 1. – С. 115–120.

8. Курдюмов, А. В., Громова, Н. С. Направления развития навыков критического мышления и принятия решений в структуре междисциплинарного знания // Образование. Наука. Научные кадры. – 2023. – № 4. – С. 205–210.

9. Меньш, Е. А. Реализация междисциплинарных связей при обучении гуманитарным дисциплинам в вузе // Высшее образование сегодня. – 2016. – № 8. – С. 24–27.

10. Миналто, В. С. Проблема устранения фрагментарности знаний о числах и числовых множествах в обучении школьников и будущих учителей математики / В. С. Миналто, Е. П. Кузнецова // Cтуденческая наука – инновационный потенциал будущего: сборник научных статей / Белорусский государственный педагогический университет ; редкол.: В. Д. Стариченок [и др.]. – Минск, 2024. – С. 55–59.

11. Петрова, Н. В. Междисциплинарность как императив развития креативности студентов высших учебных заведений // Предпринимательства и педагогика. – 2023. – 2(2). – С. 132–139.

12. Покровская, Е. М., Раитина, М. Ю., Горских, О. В. Междисциплинарные подходы в обеспечении образовательного процесса в вузе: основные тенденции, цели, задачи // Ped.Rev. – 2014. – № 2 (4). – С. 7–13.

13. Пучков, А. Что такое «фрагментарные знания», и в чем их опасность? – URL: https://ege59.ru/2017/03/27/chto-takoe-fragmentarnye-znaniya-i-v-chem-ix-opasnost (дата обращения: 31.01.2025).

14. Реализация междисциплинарных связей в обучении. – URL: https://konkursotlichnik.ru/articles/realizaciya-mezhdisciplinarnykh-svyazey-v-obuchenii (дата обращения 02.02.2025).

15. Сергеев, А. Л. Актуальные проблемы преподавания гуманитарных дисциплин в российских ВУЗах на современном этапе. – URL: https://eot.su/node/13363 (дата обращения 02.02.2025).

16. Хисяметдинова, Э. Ш. Интеграция знаний: междисциплинарный подход в профессиональном образовании. – URL: https://infourok.ru/integraciya-znanij-mezhdisciplinarnyj-podhod-v-professionalnomobrazovanii-7515231.html (дата обращения 30.01.2025).

17. Шешукова, Г. В. Проблемы преподавания гуманитарных дисциплин в непрофильных вузах. // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке – 2014. – № 4 – С.19–34.

18. Юсупова, Л. Н., Татарина, Т. М., Юдин, Н. В. Развитие критического мышления в процессе формирования иноязычной коммуникативной компетентности на примере курса «Медиаграмотность» // Перспективы науки и образования. – 2020. – № 6 (48). – С. 180–191.


Review

For citations:


Kibysh A.I., Narinyan A.A. Interdisciplinary approach in teaching humanities at an Agricultural university. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):83-91. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-83-91

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)