Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Value-semantic orientations of personality as an interdisciplinary category

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-50-56

Abstract

The problem of values and meanings at the present stage of society's development has long acquired relevance and attracted scientific views. Values have a strong relationship with meanings and, interacting, become a characteristic of a person's individual consciousness. In the article, we will pay attention to philosophical, sociological, cultural, and psychological approaches to understanding values and meanings.

About the Authors

M. Yu. Smirnova
Perm Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia
Russian Federation

Lecturer at the Department of Criminal, Penal Enforcement Law and Organization of the Execution of Sentences not related to the isolation of convicts from socie

Perm 



D. O. Smirnova
Perm State Humanitarian Pedagogical University
Russian Federation

Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor of the Department of Practical Psychology

Perm 



References

1. Платон. Диалоги / Платон. – Москва : Эксмо, 2020. – 352 с.

2. Кант, И. Сочинения: в 6-ти т. – Москва, 1965. – Т. 4. – Ч. 1. – 544 с.

3. Кант, И. Сочинения: в 6-ти т. – Москва, 1965. – Т. 4. – Ч. 1. – 544 с.

4. Ситкевич, Н. В. Кантовская трактовка сущностного содержания и природы ценностей // Манускрипт. – 2017. – № 12-4(86). – С. 162–165.

5. Виндельбанд, В. Прелюдии. Философские статьи и речи. – Санкт-Петербург, 1904. – 374 с.

6. Риккерт, Г. Философия истории. – Санкт-петербург, 1908.

7. Риккерт, Г. Науки о природе и науки о культуре. – Москва, 1998.

8. Сурженко, Л. В Ценности личности: философский и психологический анализ понятия / Л. В. Сурженко // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета (Научный журнал КубГАУ). – Краснодар : КубГАУ, 2011. – № 65(65). – С. 203–213.

9. Дюркгейм, Э. Социология. Ее предмет, метод, предназначение. – Москва : Канон, 1995. – С. 290.

10. Дюркгейм, Э. Ценностные и «реальные» суждения // Социологические исследования. – 1991. – № 2.

11. Томас, У. Методологические заметки / У. Томас, Ф. Знанецкий // Американкская социальная мысль / под ред. В. И. Добренькова. − Москва, 1994. – С. 335–337.

12. Парсонс, Т. Система современных обществ / пер. с англ. Л. А. Седова, А. Д. Ковалева; под ред. М. С. Ковалевой. – Москва : Аспект-Пресс, 1998. – 270 с.

13. Смирнова, М. Ю., Смирнов, Д. О., Малолеткова, А. В. Ценностно-смысловые ориентации курсантов института ФСИН России // Вестник ТвГУ. Серия: Педагогика и психология. – 2024. – № 1 (66). – С. 169–181.

14. 11. Рубинштейн, С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – Санкт-Петербург : Питер, 2003. – С. 388.

15. Здравомыслов, А. Г. Отношение к труду и ценностные ориентации личности / А. Г. Здравомыслов, В. А. Ядов // Социология в СССР. – Т. 2. – Москва : Мысль, 1966. – С. 197–198.

16. Эфа, С. Г. Проблема ценностей и ценностных ориентаций в философской и психологической литературе // Сибирский аэрокосмический журнал. – 2006. – № 2 (9). – С. 166–169.

17. Франкл, В. Человек в поисках смысла: введение в логотерапию / В. Франкл // Доктор и душа. – Санкт-Петербург : Ювента, 1997.

18. Богачева, И. Г. Теоретические подходы к изучению ценностно-смысловой сферы личности // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. – 2009. – № 98. – С. 247–252.

19. Леонтьев, Д. А. Методика изучения ценностных ориентаций. – Москва, 1992. – 17 с.


Review

For citations:


Smirnova M.Yu., Smirnova D.O. Value-semantic orientations of personality as an interdisciplinary category. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):50-56. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-50-56

Views: 40


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)