Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Digital opportunities to improve the effectiveness of mathematics teaching

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-167-171

Abstract

The problem of using digital technologies in the process of teaching mathematics is discussed. On the one hand, the inclusion of such technologies is aimed at optimizing educational activities that contribute to the rapid achievement of results. On the other hand, the technical capabilities of technologies that ensure the speed of performing mathematical operations and the final result remain hidden to students and do not provide an idea of solving methods. The concept of “digital capabilities” is considered; analysis is being carried out.

About the Author

I. G. Bulan
Kaliningrad State Technical Federal University
Russian Federation

Associate Professor, Department of Applied Mathematics and Information Technology,
Candidate of Pedagogical Sciences,

Kaliningrad



References

1. Апатова Н. В., Гапонов А. И., Смирнова О. Ю. Возможности искусственного интеллекта в обучении высшей математике. Ученые записки Крымского федерального университета им. В.И. Вернадского. – Социология. Педагогика. Психология. – Том 7 (73). – 2021. – № 2. – С. 27–39.

2. Банникова Т.М. Визуализация геометрических объектов в пакете Maple // «Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук». – Москва, 2013. – С. 22–23.

3. Бухштабер В.М., Ероховец Н.Ю. Конструкции семейств трехмерных многогранников, характеристические фрагменты фуллеренов и многогранники Погорелова // Известия РАН. Сер.: Математ. – 2017. – Т. 81. – Вып. 5. – С. 15–91.

4. Дворяткина С.Н., Лопухин A.M. Эффекты интерактивного обучения математике в высшей школе с применением цифровых технологий // Современные проблемы физико-математических наук. Материалы IV Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. – 2018. – С. 41–47.

5. Егорова Е.М. К вопросу о цифровизации в обучении математических дисциплин // Азимут научных исследований: педагогика и психология. – 2020. – Т. 9. – № 4 (33). – С. 121–124.

6. Итинсон К.С., Чиркова В.М. Обзор платформ электронного обучения: инструменты, преимущества, недостатки // Балтийский гуманитарный журнал. – 2021. – Т. 10. – № 3 (36). – С. 194–197.

7. Кант И. Критика чистого разума / Кант И. – М.: Эксмо, 2017. – 131 c.

8. Караказьян С.А., Уразаева Л.Ю. Эффективное использование образовательных интернетресурсов по математике при дистанционном формате обучения // Мир науки. Педагогика и психология, 2020, № 6.

9. Макарьев И.С. Краткий словарь системы понятий инклюзивного образования: терминологический словарь. – СПб. : СПб ГБ ПОУ «Охтинский колледж», 2015. – 84 с.

10. Макотрова, Г. В. Проектирование электронных учебных пособий для исследовательского обучения школьников / Г. В. Макотрова // Отечественная и зарубежная педагогика. – 2021. – Т. 1. – № 1(74). – С. 58–74.

11. Маслоу А. Мотивация и личность. 3-е изд. / пер. с англ. – СПб.: Питер, 2019. – 400 с.

12. Никандров, Н.Д. Цифровизация: потенциал, достижения, риски // Мир психологии. – 2021. – № 1–2(105). – С. 75–88.

13. Тазов П.Ю. Вопросы цифрового обучения и методы повышения эффективности обучения цифрового поколения в условиях цифровой среды // Современные наукоемкие технологии. – 2020. – № 6. – С. 385–391.

14. Dewey, J. (1938), (1997 edition) Experience and Education, New York: Touchstone.

15. Raggi D. Automating Change of Representation for Proofs in Discrete Mathematics (Extended Version) / D. Raggi, A. Bundy, G. Grov, A. Pease // MathematicsinComputerScience. – 2016. – Vol. 10, No 4. – Р. 429–457.

16. 8 цифровых возможностей, которыми должны уметь пользоваться наши дети. – URL: https://polycent.ru/news/8-tsifrovykh-vozmozhnostey-kotorymi-dolzhny-umet-polzovatsya-nashi-deti/ (дата обращения: 06.01.2024).


Review

For citations:


Bulan I.G. Digital opportunities to improve the effectiveness of mathematics teaching. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(1(67)):167-171. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-167-171

Views: 13


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)