A study of students' attitudes towards mentoring: survey results. Part 1
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-86-90
Abstract
An analysis of the survey materials of KSTU students and cadets of the BFFSA on their attitude to mentoring was carried out, and appropriate conclusions were drawn. The conducted research allows us to assess the understanding of the concept of mentoring and the attitude towards it among university students. The results of this study can help teachers, supervisors, and mentors in higher education institutions form the most effective relationships with mentors in order to maximize their abilities and develop their potential, as well as provide support and assistance.
About the Author
K. A. NovoselovRussian Federation
Senior lecturer
Kaliningrad
References
1. Филатова, О. Н. Роль наставничества в деятельности преподавателя / О. Н. Филатова, М. И. Колдина, П. В. Канатьев // Проблемы современного педагогического образования. – 2023. – № 79-1. – С. 356–358. – EDN XBWFKH.
2. Открытие Года педагога и наставника. – URL: http://www.kremlin.ru/events/president/transcripts/speeches/70627 (дата обращения: 29.04.2025).
3. Дапык, С. М. Наставничество в системе отношений «преподаватель–студент» / С. М. Дапык, М. А. Хольшина // Молодой ученый. – 2023. – № 15(462). – С. 327–329. – URL: https://moluch.ru/archive/462/101611/ (дата обращения: 28.12.2024)
4. Москвичёва, Г. Т. Какими навыками должен обладать наставник / Г. Т. Москвичёва // Молодой ученый. – 2022. – № 43(438). – С. 334–336. – URL: https://moluch.ru/archive/438/95742/ (дата обращения: 28.12.2024).
5. Князева, Е. Н. Профессиональное развитие через наставничество в СПО / Е. Н. Князева // Стратегические сценарии развития демонстрационного экзамена : сборник статей Всероссийской научнопрактической конференции, Москва, 24–25 октября 2024 года. – Чебоксары : Издательский дом «Среда», 2024. – С. 448–452. – EDN IAGWNY.
6. Демидова, М. В. Влияние наставничества в инновационном пространстве образовательной среды / М. В. Демидова // Образование, инновации, исследования как ресурс развития сообщества : материалы III Всероссийской научно-практической конференции, Чебоксары, 17 декабря 2024 года. – Чебоксары : Издательский дом «Среда», 2024. – С. 18–20. – EDN ITVVAU.
7. Мещерякова, Т. Ю. Наставничество как образовательный тренд современности / Т. Ю. Мещерякова // Актуальные исследования. – 2023. – № 37-2(167). – С. 72–75. – EDN TQQFEP.
8. WordsCloud. – URL: https://wordscloud.pythonanywhere.сom (дата обращения: 29.04.2025).
9. Сулейманова, Н. Как сделать наставничество эффективным / Н. Сулейманова // Кадровик. – 2012. – № 9. – С. 77–83. – EDN RLMUJF.
10. Тренинг-Бутик. – URL: http://www.tboutique.ru (дата обращения: 29.04.2025).
11. Кларин, М. В. Современное наставничество: новые черты традиционной практики в организациях XXI века / М. В. Кларин // ЭТАП: экономическая теория, анализ, практика. – 2016. – № 5. – С. 92–112. – EDN XAIJBN.
12. Наставники в России: кто они? – URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskiiobzor/nastavniki-v-rossii-kto-oni (дата обращения: 29.04.2025).
13. Развитие института наставничества как формы организации работы с молодыми специалистами / В. А. Бурляева, К. В. Булах, Н. А. Тартышева, А. В. Тартышева. – Невинномысск : Невинномысский государственный гуманитарно-технический институт, 2022. – 116 с. – ISBN 978-5-9644-0382-1. – EDN RRQUDE.
Review
For citations:
Novoselov K.A. A study of students' attitudes towards mentoring: survey results. Part 1. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):86-90. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-86-90