Ways to Intensify the Personal Development Potential of a Foreign Language as a Discipline for Non-Linguist Students of Russian Universities Today
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-104-109
Abstract
Teaching techniques used in foreign language courses for non-linguist students at modern Russian universities are scrutinized through the prism of their personal development potential for the students. The notion of students’ speech-based personal development is considered to be the basic pedagogical tool. The effectiveness of applying the tool depends on the balance and sufficiency of the organizational, psychological and teaching methods-based subsystems within the teaching process system as a whole.
About the Author
L. V. ShkodichRussian Federation
PhD (Linguistics), Associate Professor
References
1. Гребенюк, О. С. Педагогика индивидуальности : учебник и практикум для вузов / О. С. Гребенюк, Т. Б. Гребенюк. – 2-е изд., доп. – Москва : Юрайт, 2025. – 410 с.
2. Шкодич, Л. В. Речевое развитие человека на различных ступенях образования // IV Международный балтийский морской форум 22–28 мая 2016 г. XIV : Международная научная конференция «Инновации в науке, образовании и предпринимательстве – 2016». Тезисы докладов. – № 2. – Калининград : Издательство БГАРФ, 2016. – С. 256–258.
3. Шкодич, Л. В. Развивающая система контроля в курсах иностранного языка для студентов-нефилологов. // Бизнес и общество (раздел «Педагогические науки»). – 2023. – 8 с.
4. Выготский, Л. С. Мышление и речь / Л. С. Выготский. – Москва : Юрайт, 2019. – 432 с.
5. Шкодич, Л. В. Попытка классификации речемыслительных механизмов иноязычного речевого развития студентов-нефилологов // Приоритетные направления современной науки и образования: актуальные вопросы и достиженияю. – Чебоксары, 2021. – С. 75–85.
Review
For citations:
Shkodich L.V. Ways to Intensify the Personal Development Potential of a Foreign Language as a Discipline for Non-Linguist Students of Russian Universities Today. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(3(73)):104-109. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-3-73-104-109

