A lecturer and a student in the era of digitalization of higher education
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-176-186
Abstract
The article is devoted to the process of digitalization of higher education: advantages, disadvantages, digital competence of a foreign language lecturer, his/her role in digital transformation of the educational process, analyzing attitude of the participants of the educational process to cyberspace and digital technologies usage (grounding on the survey of the technical university students).
About the Authors
N. A. DmitrochenkoRussian Federation
PhD in Pedagogics, Associate professor of the department of foreign languages,
Kaliningrad
L. A. Yakovleva
Russian Federation
lecturer of the department of foreign languages,
Kaliningrad
References
1. Вайндорф-Сысоева, М. Е., Субочева, М. Л. «Цифровое образование» как системообразующая категория: подходы к определению // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. – 2018. – № 3. – С. 30.
2. Гончарова, Н. Ю. Информационно-коммуникационная компетентность педагога как интегративный показатель профессионализма в современных условиях / Н. Ю. Гончарова, А. И. Тимошенко // Сибирский педагогический журнал. – 2009. – № 3. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/informatsionnokommunikatsionnayakompetentnost-pedagoga-kak-integrativnyy-pokazatelprofessionalizma-v-sovremennyh-usloviyah.
3. Дмитроченко, Н.А., Яковлева, Л.А. Портрет современного студента вуза как ключ к эффективной организации образовательного процесса в вузе в эпоху цифровизации // Труды международной конференции «Процессуальный менеджмент и научные разработки». – Бирмингем, Объединенное королевство Великобритании и Северной Ирландии. – 2021. – С.156–164.
4. Зверкова, А. Ю., Омельченко, Е. А. Отношение студентов вуза к процессам цифровизации профессиональной подготовки // Научно-методический электронный журнал «Концепт», 2021. – № 07. – С. 45– 61. URL: http://e-koncept.ru/2021/211050.htm.
5. Звягинцев, В. В. Цифровизация и технологизация образования. Тенденции и реальность // Актуальные проблемы современности: Международный научный журнал, 2020. – № 2(28). – Караганда: РИО «Болашак-Баспа». – С. 89–93.
6. Исакова, И.А., Рушева, А.В., Амбарцумян, Р.М. Детство и образование в эпоху гаджетизации // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки, 2020. – № 4 (60). – С. 85–92.
7. Поликарпова, Е. В. Цифровизация образования: миф многозадачности // Манускрипт. – Тамбов: Грамота, 2020. – № 10. – Т. 13. – С. 197–203.
8. Рахматуллина З. В., Глебова, С. Цифровизация образования в вузе // Информационное общество: пределы и риски – прошлое, настоящее, будущее: материалы V Междунар. науч. конф. – М.: Российский университет нефти и газа, 2020. – С. 180–184.
9. Сухоруких, А. В. Аксиология гуманистической педагогики в условиях модернизации и цифровизации образования // NOMOTHETIKA: Философия. Социология. Право. – 2019. – Т. 44. – № 1. – С. 19–28.
10. Шистерова, Е.А. Развитие цифровой компетентности педагога СПО // Научный альманах • 2023 • N 4–1 (102). – С.38–41 – URL: https://elibrary.ru/item.asp?edn=czllxy
11. Krumsvik, R. A. Digital competence in Norwegian teacher education and schools / R. A. Krumsvik // Högre Utbildning. – 2011. – № 1 (1). – P. 39–51.
12. Redecker, C. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Punie, Y. (ed). EUR 28775 EN. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017. – 95 p.
13. Twenge J.M. iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy-and Completely Unprepared for Adulthood – and What That Means for the Rest of Us. New York: Atria Books, 2017. – 342 p.
Review
For citations:
Dmitrochenko N.A., Yakovleva L.A. A lecturer and a student in the era of digitalization of higher education. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(1(67)):176-186. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-176-186