The phenomenon of "Life safety culture" as a pedagogical problem
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-22-25
Abstract
In our country, special attention is paid to the formation of a culture of safety of the population, since ensuring the safety of citizens is one of the priority components of a high standard of living for citizens. It is the formation of a culture of life safety that is determined by the main target of the activities of organizations engaged in educational activities. The purpose of the article is to substantiate the phenomenon of "culture of life safety" as a basic target of state policy in the field of education. Research methodology – methods of analysis and description. Research results: the approaches of various scientists to the phenomenon of "life safety culture" in the field of pedagogy are analyzed and pedagogical aspects of safety culture are identified. The main ways of forming a culture of life safety of students are considered, as well as the target guidelines for the formation of this culture, such as: political, economic, psychological, environmental and information security of an individual.
About the Author
A. V. ZelRussian Federation
Kaliningrad
References
1. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения 07.01.2024).
2. Горина, Л. Н. Культура безопасности жизнедеятельности (методологические и технологические аспекты): монография. – Тольятти: Тольят. гос. ун-т, 2001. – 223 с.
3. Головин, Н. Л. Понятие «культура безопасности» // Педагогический журнал. – 2021. – Т. 11, № 4А. – С. 32 – 47.
4. Формирование культуры безопасности жизнедеятельности населения: основные аспекты и перспективы / Аюбов Э. Н. [и др.] // Технологии гражданской безопасности. – 2016. – № 4. – С. 26–31.
5. Руденко, В. А. Ценностная составляющая культуры безопасности / В. А. Руденко, Н. П. Василенко // Глобальная ядерная безопасность. – 2013. – № 4 (9). – С. 82–86.
6. Мошкин, В. Н. Культура безопасности в содержании школьного образования // Ползуновский вестник. – 2023. – № 3/4. – С. 62–71.
7. Кузнецов, В. Н. Культура безопасности: социологическое исследование. – М: Наука, 2001. – 316 с.
8. Тыхеева, А. В. Педагогические условия формирования культуры безопасности жизнедеятельности у старших школьников // Вестник науки. – 2019. – Т. 3, № 11 (20). – С. 62–67.
9. Бахтина, В. В. Сущность воспитания культуры безопасности жизнедеятельности в образовательном учреждении // Физическая культура, спорт и здоровье. – 2018. – № 32-2. – С. 122–126.
10. Козыренко, Ю. С. Формирование культуры безопасности: теоретические и методологические аспекты // Молодой ученый. – 2022. № 25 (420). – С. 40–42.
11. Лагаева, А. О. Оценка эффективности концепции обеспечения безопасности образовательного учреждения: состояния, проблемы и перспективы / А. О. Легаева, Г. В. Ковригов // Наука через призму времени. – 2019. № 1 (22). – С. 132 – 134.
12. Неверов, А. П. Создание единой системы обеспечения комплексной безопасности образовательных учреждений // Вестник научных конференций. – 2017. – № 2–2 (18). – С. 71–72.
13. Новикова, Е. В. Безопасность образовательных учреждений от террористических актов / Е. В. Новикова, В. С. Никитин, М. В. Баранов // Актуальные исследования. – 2022. – № 5 (84). – С. 35–38.
14. Павлов, В. Н. Угрозы безопасности образовательного учреждения / В. Н. Павлов, И. И. Какдий // Бюллетень науки и практики. – 2020. – Т. 6, № 6. – С. 305–311.
15. Трубникова, В. В. Особенности психологической безопасности образовательной среды в структуре образовательного учреждения / В. В. Трубникова, А. И. Величко, Е. В. Мирзоева // Современные социально-экономические процессы: проблемы, закономерности, перспективы: сборник статей II Международной научно-практической конференции (Петрозаводск, 27 нояб. 2019 г.). – Петрозаводск: Новая, 2019. – С. 84–87.
Review
For citations:
Zel A.V. The phenomenon of "Life safety culture" as a pedagogical problem. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(2(68)):22-25. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-22-25