Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Formation and development of pedagogical thought Immanuel Кant

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-26-31

Abstract

The article examines the main provisions of Kant's pedagogical thought from the point of view of the modern understanding of human education and upbringing. Kant argues that only a person can be a subject of education. Considering the basic principles of education and upbringing proposed by Kant, it should be remembered that the philosopher relied largely on his own experience. At the same time, his pedagogical views are quite consistent with the spirit of the European Enlightenment. In his pedagogical theory, Kant, in accordance with the spirit of the Enlightenment era, distinguishes the concepts of "learning" and "education". By training, which refers to physical education and involves the development of physical properties and mental abilities of individuals, he understands the acquisition of knowledge, the formation of skills and the acquisition of skills. Education is always aimed at the formation of morality and the spiritual world of the individual. Therefore, he argues that pedagogy should become a scientific discipline. Kant considered practical education as less voluminous than physical education, which is more connected with the idea of the person to whom the educator should strive.

About the Authors

A. I. Kibysh
Калининградский филиал Санкт-Петербургского государственного аграрного университета
Russian Federation

Ph.D., Associate Professor of the Department of Economics and Management in Agriculture,

Kaliningrad



A. A. Narinyan
KSTU
Russian Federation

Ph.D., Associate Professor of the Department of Philosophy and Cultural Studies,

Kaliningrad



References

1. Kaczmarek, Stefan. Immanuel Kant - portret filozofa. Wydawnictwo naukowe wydziału nauk politycznych i dziennikarstwa (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, 1995.

2. Kant’s pedagogy and contemporaneity. URL: https://znanio.ru/media/kants-pedagogy-and-contemporaneity-2809039 (дата обращения: 25.03.2024).

3. Königsberg schools. URL: https://users.manchester.edu/FacStaff/SSNaragon/Kant/students/studentKonSchools.htm (дата обращения: 08.02.2024).

4. Kühn, Manfred. Kant. Eine Biographie. München: Verlag C.H. Beck oHG, 2003.

5. Laub Jochen. Mikhail Thomas. Kant's Lectures on Pedagogy on world tour. // Global Education Review 10(1-2) URL: https://www.researchgate.net/publication/372344160_Kant's_Lectures_on_Pedagogy_on_world_tour (дата обращения: 25.03.2024).

6. Аксёнова, Э. А. Ценностные основы педагогики Иммануила Канта // Проблемы современного образования. – 2015. – №1. – С. 64-73. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tsennostnye-osnovy-pedagogikiimmanuila-kanta (дата обращения: 25.03.2024).

7. Бурханов, Р.А. Педагогическое учение Иммануила Канта и его значение для духовной жизни современности // Дискуссия. – 2017. – № 7 (81). С. 79 – 82. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskoe-uchenieimmanuila-kanta-i-ego-znachenie-dlya-duhovnoy-zhizni-sovremennosti (дата обращения: 25.03.2024).

8. Кант, И. Критика чистого разума // Кант И. Соч. в 6 тт. Ч. 1 М., 1965.

9. Кант, И. Метафизика нравов. URL: https://docs.yandex.ru/docs/view?tm=1714480065&tld=ru&lang= ru&name=Kant_Metaphisika_1.pdf (дата обращения 18.04.2024).

10. Кант, И. О педагогике. Пер. с нем. Б.М. Бим-Бада – URL: https://files.studentit.ru/previewfile/16011 (дата обращения: 08.04.2024).

11. Кант, И. Основы метафизики нравственности. URL: https://librebook.me/groundwork_of_the_metaphysic_of_morals/vol1/1?ysclid=lutqcuv2mg588961797 (дата обращения 24.03.2024)

12. Кюн Манфред. Школьные годы (1732–1740): «В рабстве у фанатиков». URL: https://www.livelib.ru/book/834892/readpart-kant-biografiya-manfred-kyun/~6?ysclid=lulez341jr216923173 (дата обращения: 04.04.2024)

13. Новичкова, Г. А. Актуальность педагогических идей Иммануила Канта // Знание. Понимание. Умение. – 2008. – № 1. – С. 94–98.

14. Разговор между И. Кантом, Л. Толстым и современным профессором философии по вопросу «Возможна ли нравственность, независимая от религии?». URL: https://studylib.ru/doc/2459165/imej-muzhestvopol._zovat._sya-sobstvennym-razumom-?ysclid=lulfhmv0f2941064052 (дата обращения: 04.04.2024)

15. Устименко, О. Императивы жизненного пути Кёнигсбергского философа. Заметки о клиническом случае Иммануила Канта. URL: https://www.liveinternet.ru/users/stewardess0202/post372645642/ (дата обращения: 26.03.2024)

16. Филиппов, М. М. Иммануил Кант. Его жизнь и философская деятельность – URL: https://ru.wikisource.org/wiki/Иммануил_Кант_Его_жизнь_и_философская_деятельность_(Филиппов) (дата обращения: 04.04.2024).

17. Шачина, А. Ю. Актуальность философско-педагогического наследия И. Канта // Кантовский сборник. – 2010. – №2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/aktualnost-filosofskopedagogicheskogo-naslediyai-kanta (дата обращения: 25.03.2024).

18. Шачина, А. Ю. К вопросу о влиянии Ж.-Ж. Руссо на творчество И. Канта // Вестник РУДН. Серия: Философия. – 2018. – №2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-vliyanii-zh-zh-russo-natvorchestvo-i-kanta (дата обращения: 02.04.2024).

19. Шпилькин, Ю. На родине Канта. URL: https://proza.ru/2014/10/24/421 (дата обращения: 26.03.2024).


Review

For citations:


Kibysh A.I., Narinyan A.A. Formation and development of pedagogical thought Immanuel Кant. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(2(68)):26-31. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-26-31

Views: 35


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)