Pedagogical foundations for the formation of students' value orientations in a transitive society (using the example of the subject area of the ODNKNR)
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-18-21
Abstract
The article examines the dynamics of the formation of value orientations of children and adolescents in a transitive society, analyzes the specifics of their manifestation in the educational process of the subject area «Fundamentals of the spiritual and moral culture of the peoples of Russia» aimed at forming the civic identity of children and adolescents in a changing society. The main problems of educating value foundations in a moral crisis are revealed, and they depend on the activity of the child himself in the process of social interaction and on the influence of socially negative content of various antisocial groups on him. Special attention is paid to the phenomenon of ethnic egoism, social deprivation of personality and psychosocial isolation, its acceptance of the quasi-reality of the virtual world. A number of methodological problems are considered that determine the need for fundamental changes in the training of teachers, social educators, and social workers who are competent in determining and fulfilling realistically achievable tasks of social education in countering the influence of an antisocial subculture, in personal and social development based on a socio-pedagogical and dialogical approach. The article analyzes the practice of prevention of social and criminal risks and psychological and pedagogical support and support in crisis situations based on subject-subject interaction.
Keywords
About the Authors
N. V. TamarskayaRussian Federation
Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Social Pedagogy and Psychology,
Moscow
A. V. Pishchelko
Russian Federation
Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor of the Department of Social Pedagogy and Psychology,
Moscow
E. V. Eremin
Russian Federation
Ph.D., Head of the Department of Management in the Field of Interethnic and Interfaith
Relations,
Moscow
A. A. Khlap
Russian Federation
Senior Lecturer at the Department of Management in the Field of Interethnic and Interfaith Relations,
Moscow
References
1. Федеральный образовательный стандарт общего среднего образования, 2012.
2. Концепция преподавания «Основ духовно-нравственной культуры народов России.», 2021.
3. Приказ Министерства просвещения РФ от 18.07.2022 № 568.
4. Михальцова, Л.Ф. Феномен понятия «ценность» и его генезис в психолого-педагогических исследованиях / Л. Ф. Михальцова // Педагогическое образование и наука. – 2009. – № 5. – С. 30–37.
5. Николаева И.И. Психолого-педагогические аспекты формирования навыков межкультурного взаимодействия студентов в поликультурной образовательной среде. Журнал «Современные проблемы науки и образования», 2017, № 5.
6. Овчинников О.М. Гуманизация субъект-субъектных отношений как основополагающий фактор в педагогической деятельности с несовершеннолетними аддиктами. Вестник Орловского государственного университета. Серия: Новые гуманитарные исследования. – 2011. – № 1(15). – С. 411–414.
7. Овчинников О.М. Ценностные ориентации подростков с дезадаптивным поведением. Научные проблемы гуманитарных исследований. – 2011. – № 1. – С. 151–155.
8. Руднева, Е.Л. Теоретические основы формирования жизненных и профессиональных ценностных ориентаций студентов: монография / Е.Л. Руднева; под общ. ред. Б.П. Невзорова. – Кемерово: Изд-во КРИП- КиПРО, 2002. – 302 с.
9. Ушинский, К.Д. Педагогические сочинения: в 6 т. / К.Д. Ушинский. – М.: Педагогика, 1990. – 528 с.
10. Фортова Л.К., Овчинников О.М. Социальное развитие учащейся молодежи, склонной к деструктивному поведению // Молодой ученый. – 2015. – № 10. – С. 1323–1324. Фортова Л.К., Овчинников О.М., Ломакина А.Н. Педагогическая профилактика неадаптивного поведения несовершеннолетних в современном социуме. Учебное пособие / Л. К. Фортова, О. М. Овчинникова, А. Н. Ломакина; Федеральная служба исполн. наказаний, Владимирский юридический ин-т Федеральной службы исполн. наказаний. Владимир, 2011. 147 с.
11. Германова Е.А. Духовно-нравственное развитие учащихся требует педагогического внимания // Воспитание школьников. – 2013. – № 7. – С. 24–27.
12. Данилюк А.Д., Кондаков А.М., Тишкова В.А. Концепция развития и воспитания личности гражданина России в сфере общего образования. Российская академия образования. – М.: Просвещение, 2009. – 16 с.
13. Кошечко А.Н. Теория и практика преподавания комплексного учебного курса «Основы религиозных культур и светской этики»: взгляд тренера-преподавателя. Томск, ТОИПКРО, 2012. – 7 с.
Review
For citations:
Tamarskaya N.V., Pishchelko A.V., Eremin E.V., Khlap A.A. Pedagogical foundations for the formation of students' value orientations in a transitive society (using the example of the subject area of the ODNKNR). The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(1(67)):18-21. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-1-67-18-21