Preview

The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences

Advanced search

Project-based learning system in a vocational school

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-99-106

Abstract

The article is devoted to the study of the project-based learning system in a vocational school. The theoretical aspects of project-based learning in modern professional education are highlighted and generalized, and the concepts of "project approach", "project technology" and "project methods" are correlated. The features of using project-based learning in a vocational school with a focus on the formation of professional competencies are determined. The current trends in the development of project-based learning in vocational schools are clarified, indicating a transition to a system of project-based learning. Based on the results of the study, it is clarified that project-based learning meets modern educational requirements, contributes to the formation of highly qualified specialists ready for the challenges and opportunities of the modern labor market, and has the potential for advanced training. The systematic nature of project-based learning unfolds at the level of comprehensive penetration into vocational schools, since project activities as a whole become the leading tool for the activities of educational subjects.

About the Authors

E. A. Zemlyanitsyna
Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина (Мининский университет)
Russian Federation

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor



O. A. Novikova
Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина (Мининский университет)
Russian Federation

lecturer of the Department of Software and UOS



A. N. Sidorov
Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина (Мининский университет)
Russian Federation

master's student



References

1. Галиакберова, А. А. Методические основы проектирования цифрового симулятора педагогической деятельности / А. А. Галиакберова, Э. Х. Галямова, С. Н. Матвеев // Вестник Мининского университета. – 2020. – Т. 8, № 3 (32). – С. 2. – DOI 10.26795/2307-1281-2020-8-3-2. – EDN EUCXLZ.

2. Гилёва, Е. А. История развития метода проектов в Российской школе // Наука и школа. – 2007. – № 4. – С. 1–3.

3. Зайнуллина, Ф. К. Проектная деятельность как составляющая модернизации российского образования // Вестник КазГУКИ. – 2014. – № 4-2. – С. 1–4.

4. Зенкина, С. В. Сетевая проектно-исследовательская деятельность обучающихся: учебное пособие для вузов / С. В. Зенкина, Е. К. Герасимова, О. П. Панкратова. – М.: Издательство Юрайт, 2023. – 152 с.

5. Использование деятельностного подхода в проектах цифровой трансформации в образовании: учебное пособие для вузов / Л. О. Смирнова [и др.]; под ред. Л. О. Смирновой. – М.: Издательство Юрайт, 2023. – 170 с.

6. Киселева, О. Н. Проектный подход в образовании: аспекты применения и инструментарий // Основы ЭУП. – 2021. – № 4 (29). – С. 31–34.

7. Коноплева, Н. А. Организация социокультурных проектов для детей и молодежи: учебное пособие для среднего профессионального образования / Н. А. Коноплева. – 2-е изд., испр. и доп. – М.: Издательство Юрайт, 2023. – 254 с.

8. Корнетов, Г. Б. Метод проектов У. Х. Килпатрика. часть 1. сущность и становление метода // Инновационные проекты и программы в образовании. –2020. – № 5 (71). – С. 16–24.

9. Маминова, Н. В., Иванова И. С. Реформирование американского школьного образования в русле прогрессивизма (конец XIX – первая тереть XX века) // Евразийский Союз Ученых. Серия: Педагогические науки. – 2017. – № 12 (45). – С. 9–11.

10. Мозелова, И. В., Микова, С. С. Понятия «методика», «метод», «технология», «подход» и «приём» в лингводидактике // Rhema. – Рема. – 2022. – № 1. – С. 86–108.

11. Муратова, И. А. Проектное обучение студентов как основное условие их готовности к профессиональной деятельности // Современное педагогическое образование. 2022. – № 9. – С. 171–176.

12. Мухидинов, М. Г., Магомедов А. М., Магомедов Г. А. Технология реализации проектного подхода // МНКО. – 2020. – № 3 (82). – С. 315–317.

13. Основы проектной деятельности: учебно-методическое пособие / сост. И. М. Дудина; Яросл. гос. ун-т им. П. Г. Демидова. – Ярославль: ЯрГУ, 2019. – 28 с.

14. Трищенко, Д. А. О мотивации использования метода проектного обучения // Изв. Сарат. ун-та Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. – 2021. – № 3. – С. 349–353.

15. Уракова, Е. А., Быстрова, Н. В., Грашина, П. А. Сущность проектного подхода в профессиональном образовании // Проблемы современного педагогического образования. 2020. – № 69-4. – С. 276–278.

16. Чечель, И. Д. Метод проектов, или попытка избавить учителя от обязанностей всезнающего оракула // Директор школы. – 1998. – № 3. – С. 11–16.

17. Юрина, В. М., Ваганова, О. И., Смирнова, Ж. В. Возможности технологии проектной деятельности в подготовке будущих бакалавров профессионального обучения // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. – 2018. – № 7 (33). – С. 245–249.

18. Юсупов, В. З. Проектный подход как основа повышения квалификации преподавателей колледжа в решении задач практической подготовки студентов // Знание. Понимание. Умение. – 2022. – № 3. – С. 219–232.


Review

For citations:


Zemlyanitsyna E.A., Novikova O.A., Sidorov A.N. Project-based learning system in a vocational school. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(2(68)):99-106. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-99-106

Views: 65


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)