Reflection as a means of professional training for teacher-tutors
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-115-120
Abstract
The article examines reflection as a pedagogical tool in the system of professional training of teacher-tutors. The author characterizes the pedagogical profession of "tutor", identifies the specifics of tutoring activities, and substantiates the relevance of professional education in the field of tutoring. Using the example of the educational program "Tutoring in general and vocational education", implemented in the tutor master’s program of the Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky, the experience of using reflection to form students’ tutor position and tutor competencies as components of the readiness of a future specialist to carry out professional tutoring activities is presented. The researcher reveals educational reflection as a tool for organizing individual educational activities of undergraduates, a way of recording the educational progress of students in accordance with their personal and professional aspirations and needs, as well as a means of studying and analyzing educational material. Particularly highlights professional reflection and substantiates its importance for the development of a teacher-tutor, emphasizes the importance of developing such a personality quality as reflexivity for the performance of tutoring activities.
About the Author
M. P. KrivunRussian Federation
Senior lecturer at the Department of Theory and History of Pedagogy, head of the
"Student Research Bureau" department
References
1. Белкина, В. Н., Ревякина, И. И. Педагогическая рефлексия как профессиональная компетенция // Ярославский педагогический вестник. Т. II. – № 3. – 2010. – С. 203–206. – EDN: OFVFEZ.
2. Большой психологический словарь / Под ред. Б. Мещерякова, В. Зинченко. – СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК. – М.: ОЛМА-Пресс, 2003. – 666 с. (Психологическая энциклопедия).
3. Карпов, А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики // Психологический журнал. – 2003. – Т. 24. – № 5. – С. 45–57. – EDN: OOYBSN.
4. Прозорова, М. Н. Образовательная рефлексия как механизм формирования учебно-профессиональной деятельности студентов // Письма в Эмиссия. Оффлайн: электронный научный журнал. – 2013. – № 2 (февраль). – С. 1956. – EDN: RORNUD.
5. Семенов, И. Н. Рефлексивность самонаблюдения и персонология интроспекции: к онтологии и методологии рефлексивной психологии индивидуальности // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. – 2015. – № 3. – С. 22–39. – EDN: UJXOBR.
6. Тюмина, М. В. Техники интерактивного вопрошания как средство проявления и укрепления профессиональной тьюторской позиции // «Тьюторство в открытом образовательном пространстве: языки описания и работы с «самостью» – развитие личности; становление субъектности; формирование self skills». Материалы XIII Международной научно-практической конференции (XXV Всероссийской научно-практической конференции) 27–28 октября 2020 г. / Научные редакторы: Е. А. Волошина, Т. М. Ковалева, А. А. Теров. – М.: Ресурс, 2020. – 384 с. – EDN: VHTREH.
7. Шадриков, В. Д. Мысль, мышление и сознание // Мир психологии. – 2014. – № 1 (77). – С. 17–32. – EDN: SCXUVZ.
Review
For citations:
Krivun M.P. Reflection as a means of professional training for teacher-tutors. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and Pedagogical sciences. 2024;(2(68)):115-120. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-115-120