Application of pedagogical technologies in teaching robotics in professional educational organizations
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-208-210
Abstract
The article is devoted to the issues of teaching robotics in professional educational organizations. Recently, robotics has become a necessary, relevant and in-demand field of knowledge. In the modern world, it is necessary to build a certain method of professional training in order to more effectively transfer one’s skills and abilities to students. The presented article examines the issues of using pedagogical technologies in teaching robotics in higher and secondary vocational educational institutions. The article analyzes the most pressing issues in teaching robotics, examines the differences in the teaching of technical and humanities disciplines, and examines innovative technologies that are used or can be used in teaching robotics.
About the Authors
O. N. FilatovaRussian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor
M. N. Bulaeva
Russian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor
M. V. Grinina
Russian Federation
school teacher
References
1. Барабашкина, Е. В. Педагогический кванториум как средство создания инновационного пространства / Е. В. Барабашкина, А. А. Трифанова, О. Н. Филатова // Проблемы современного педагогического образования. – 2022. – № 74(1). – С. 26–28.
2. Булаева, М. Н. Методические рекомендации применения цифровых платформ в профессиональных образовательных организациях / М. Н. Булаева, О. Н. Филатова, П. В. Канатьев // Проблемы современного педагогического образования. – 2022. – № 72(4). – С. 34–36.
3. Вайндорф-Сысоева, М.Е. «Цифровой форсайт» – образовательная практика с конструктором коллективной работы в условиях гибридного обучения / М. Е. Вайндорф-Сысоева, И. П. Тихоновецкая, Н. Д. Вьюн // Вестник Мининского университета. – 2022. – Т. 10. – № 2.
4. Гущин, А. В. Особенности реализации информационной стратегии высшей образовательной организации / А. В. Гущин, О. И. Ваганова, О. Н. Филатова // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2021. – № 3(57). – С. 47–51.
5. Себина, Е. В. Применение сквозных технологий в образовании / Е. В. Себина, О. Н. Филатова, Е. В. Лукина // Проблемы современного педагогического образования. 2023. – № 80-1.
6. Филатова, О. Н. Формирование инженерного мышления у обучающихся на занятиях образовательной робототехники / О. Н. Филатова, О. Ю. Рябков, Е. Л. Ермолаева // Проблемы современного педагогического образования. – 2020. – № 68-4. – С. 245-247. – EDN QMQLSF.
7. Филатова, О. Н. Инновации в профессиональном образовании / О. Н. Филатова, С. А. Зиновьева, М. В. Гринина // Проблемы современного педагогического образования. – 2022. – № 77-3. – С. 376–379.
8. Филатова, О. Н. Мехатроника и робототехника в современном профессиональном образовании / О. Н. Филатова, Е. Л. Ермолаева, Е. С. Илюшина // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2021. – № 4(58).
9. Филатова, О. Н. Педагогические и информационно-коммуникационные технологии при обучении в автошколе / О. Н. Филатова // Вестник ФГОУ ВПО «Московский государственный агропромышленный университет имени В. П. Горячкина. – 2008. – № 6-2(31). – С. 143–145.
10. Фирсов, М. В. Опережающие обучение навыкам будущего (Future Skills) посредством разработки компьютерных тренажеров и цифровых ассистентов с искусственным интеллектом / М. В. Фирсов, О. Н. Филатова, А. В. Гущин // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2020. – № 3 (53).
11. Markova, S. M. University modernization in the conditions of industrialization of production and intelligent machines / Markova S. M., Tsyplakova S. A., Sedykx E. P., Filatova O. N., Khizhnaya A. V. // Lecture Notes in Networks and Systems. 2021. – Т. 200. – С. 940–947.
Review
For citations:
Filatova O.N., Bulaeva M.N., Grinina M.V. Application of pedagogical technologies in teaching robotics in professional educational organizations. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(2(68)):208-210. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-208-210