Studying attitudes towards the introduction of sports modules into the content of general physical education
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-243-248
Abstract
The analysis of the content of federal educational standards of general education, federal educational programs and federal work programs on the academic subject "Physical culture" was carried out in order to specify and update the basic requirements for conducting physical education lessons at school.
The results of a sociological and pedagogical study, which was attended by more than 100 teachers of physical education in Stavropol and Stavropol Territory, conducted in order to study the attitude of the teaching community to the peculiarities of conducting physical education lessons in the context of the implementation of unified federal educational programs involving the inclusion of educational modules in the general educational process of sports.
The results are analyzed, indicating the ambiguous attitude of the majority of teachers to the content of federal educational programs, the inclusion of sports-oriented training modules in the educational process.
The results of the study can serve as a guideline for the administrative apparatus of secondary schools, educational authorities on the need to pay closer attention to the problems of introducing unified federal work programs into the system of general physical education and professional development of physical education teachers.
The use of the research results can help to increase the readiness of teachers to conduct physical education lessons in accordance with the basic provisions of the unified federal educational programs and significantly improve the effectiveness of educational work on physical culture in secondary schools.
About the Authors
V. P. LukyanenkoRussian Federation
Stavropol
N. V. Lukyanenko
Russian Federation
Stavropol
References
1. Бондин, В. И., Мануйленко, Э. В., Толстокора, О. Н. Здоровый стиль жизни: монография. – М.: Мир науки, 2018. – 100 с.
2. Самойлова, А. М., Малышев, Р. А. Состояние здоровья, уровня физической подготовленности и двигательной активности школьников на современном этапе // Международный студенческий научный вестник. – 2021. – № 6. – С. 46–52.
3. Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации». URL: http://static.kremlin.ru/media/acts/files/0001201212300007.pdf (дата обращения: 11.11.2023).
4. Приказ министерства просвещения Российской Федерации от 18 мая 2023 г. № 372 «Об утверждении федеральной образовательной программы начального общего образования». URL: https://fgosreestr.ru/uploads/files/3f927579796e302036653e070b741fd2.pdf (дата обращения: 21.11.2023).
5. Приказ министерства просвещения Российской Федерации от 18 мая 2023 г. № 370 «Об утверждении федеральной образовательной программы основного общего образования». URL: https://fgosreestr.ru/uploads/files/2f4f03af11bc3f6e1582ee77883a8cad.pdf (дата обращения: 21.11.2023).
6. Приказ министерства просвещения Российской Федерации от 18 мая 2023 г. № 371 «Об утверждении федеральной образовательной программы среднего общего образования». URL: https://fgosreestr.ru/uploads/files/8f0b775c02a844a0bd0cf8bd06b1d4fb.pdf (дата обращения: 21.11.2023).
7. Лукьяненко, В. П., Лукьяненко, Н. В., Стрельникова Т. В. Проблема внедрения образовательных модулей по видам спорта в содержание предмета «Физическая культура» // Физическая культура в школе, 2023. – № 5. – С. 24–30.
Review
For citations:
Lukyanenko V.P., Lukyanenko N.V. Studying attitudes towards the introduction of sports modules into the content of general physical education. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(2(68)):243-248. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-2-68-243-248