Implementation of a project approach in the professional activities of a secondary vocational education teacher
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-58-64
Abstract
The article is devoted to the study of the features and content of the professional approach in education. The problem of determining its essence and implementation in professional activity is actualized. The structure of the approach is revealed and its main stages are highlighted. Thecomposition of researchers who also publicized key aspects of the project approach is being clarified. Special attention is paid to the concept of "project", its meaning and role in the educational field. In education, the project implements many functions, thanks to which it is possible to move from ideas to actions, carry out cognitive activities and organize each stage throughout the educational process. Possible errors concerning the project approach are characterized: in the practice of vocational education institutions, its application is observed as the use of someone else's experience, thereby highlighting the "fake uniqueness", and quite often the project approach is implemented incombination with problem-based learning. In order to avoid these distortions, the article presents a set of topical issues that are created for the effective implementation of the project approach in the professional activities of teachers. Based on the results of the study, it is concluded that the direct and primary connection between employees and the presented approach, its role in the formation of future qualified specialists.
About the Authors
E. A. ZemlyanitsynaRussian Federation
Senior Lecturer at the Department of Professional Education and Management of Educational Systems,
O. A. Novikova
Russian Federation
Master's student,
Nizhny Novgorod
O. A. Grishina
Russian Federation
Student,
Nizhny Novgorod
References
1. Балашов, А. И., Рогова, Е. М., Тихонова, М. В., Ткаченко, Е. А. Управление проектами: учебник и практикум для среднего профессионального образования // Москва: Издательство Юрайт. 2024. С. 383. Текст: электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. С. 12. – URL: https://urait.ru/bcode/536625/p.12 (дата обращения: 05.07.2024).
2. Блохин, А. Л. Метод проектов как личностно-ориентированная педагогическая технология: автореф. дис. ... канд. пед. наук. – Ростов н/Д, 2005. – С. 24.
3. Волков, И. П. Цель одна – дорог много: Проектирование процессов обучения // Книга для учителя: из опыта работы. – Москва: Просвещение. 1990. – С. 159.
4. Зуб, А. Т. Управление проектами: учебник и практикум для среднего профессионального образования – 2-е изд., перераб. и доп. – Москва: Издательство Юрайт, 2024. – С. 397. Текст: электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. С. 15. – URL: https://urait.ru/bcode/538271/p.15
5. Маркова, С. М. Проектирование педагогических технологий профессионального обучения // Инновационные подходы к решению профессионально-педагогических проблем. Сборник статей по материалам V Всероссийской научно-практической конференции. Мининский университет. 2020. – С. 39–40.
6. Папуткова, Г. А., Саберов, Р. А., Фильченкова, И. Ф. Концепция проектирования основных профессиональных образовательных программ будущих педагогов // Вестник Мининского университета. 2021. – № 4 (37).
7. Пахомова, Н. Ю. Метод учебного проекта в образовательном учреждении: Пособие для учителей и студентов педагогических вузов. – Москва: АРКТИ. 2003. – С. 110.
8. Полат, Е. С., Бухаркина, М. Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: учебное пособие. – Москва: Издательский центр «Академия», 2007.
9. ПРИКАЗ от 08 сентября 2015 года № 608н «Об утверждении профессионального стандарта «Педагог профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования». – URL: https://normativ.kontur.ru/document?moduleId=1&documentId=260195.
10. ПРИКАЗ от 11 января 2011 года № 1н «Об утверждении Единого квалификационного справочника должностей руководителей, специалистов и служащих, раздел «Квалификационные характеристики должностей руководителей и специалистов высшего профессионального и дополнительного профессионального образования». – URL: https://docs.cntd.ru/document/902257088#6500IL.
11. Скибицкий, Э. Г., Толстова, И. Э., Шефель, В. Г. Методика профессионального обучения: учеб. пособие. – Новосибирск: НГАУ, 2008. – С. 166.
12. Старикова, Л. Д., Вайнштейн, М. Л. Введение в педагогическую деятельность: учебное пособие для вузов – 2-е изд., испр. и доп. – Москва: Издательство Юрайт, 2024. –С. 125. Текст: электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. – С. 28 – URL: https://urait.ru/bcode/537430/p
13. Уракова, Е. А., Быстрова, Н. В., Грашина, П. А. Сущность проектного подхода в профессиональном образовании // Проблемы современного педагогического образования, 2020. – № 69-4. – С. 276–278.
14. Уракова, Е. А. Характеристика проектной деятельности педагога профессионального обучения // Профессиональное самоопределение молодежи инновационного региона: проблемы и перспективы: Сборник статей по материалам Всероссийской (национальной) научно-практической конференции, Красноярск - Барнаул - Челябинск - Омск - Нижний Новгород - Москва - Санкт-Петербург, 02–17 ноября 2020 года / под общей редакцией А. Г. Миронова. – Красноярск: Красноярский государственный аграрный университет, 2020. – С. 320–322.
Review
For citations:
Zemlyanitsyna E.A., Novikova O.A., Grishina O.A. Implementation of a project approach in the professional activities of a secondary vocational education teacher. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):58-64. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-58-64