Linguacultural Failures in the Use of Professional Vocabulary in Academic Studies at Non-Linguistic Departments
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-132-140
Abstract
The urgency of creating and maintaining the environment of foreign language communication in the university community with the reduction of "contact" types of work on foreign language in the curricula for non-linguistic specialties requires the use of modern approaches and technologies, as well as interdisciplinary solutions in training for the formation and improvement of foreign language competence of future professionals. The article reveals the peculiarities of perception and use of professional vocabulary in English, analyzes typical lingua cultural errors according to the results of testing of 257 students, on the example of the discipline Foreign Language for Customs Specialists.
About the Author
O. B. BessertRussian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the
Department of Humanities and Natural Sciences,
Kaliningrad
References
1. Абуева, Н. Н. Английский язык в таможенном деле: практическое пособие для вузов / Н. Н. Абуева, Э. М. Нурмагомедова. – 2-е изд., испр. и доп. – Москва: Издательство Юрайт, 2023. – 104 с. – (Высшее образование). – ISBN 978-5-534-07848-0. – Текст: электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. – URL: https://urait.ru/bcode/512908 (дата обращения: 05.12.2023).
2. Абуева, Н. Н. Английский язык для изучающих логистику и таможенное дело: учебное пособие для среднего профессионального образования / Н. Н. Абуева, Э. М. Нурмагомедова. – 2-е изд., испр. и доп. – Москва : Издательство Юрайт, 2023. – 104 с. – (Профессиональное образование). – ISBN 978-5-534-10163-8. – Текст: электронный // Образовательная платформа Юрайт [сайт]. – URL: https://urait.ru/bcode/516772 (дата обращения: 05.12.2023).
3. Качество образования в российских университетах: что мы поняли в пандемию: Аналитический доклад / науч. ред. Е. А. Суханова, И. Д. Фрумин. – Томск: Издательство Томского государственного университета, 2021. – 46 с. [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://publications.hse.ru/mirror/pubs/share/direct/506461902.pdf – Дата доступа: 28.09.2023.
4. Колкер Я. М., Устинова Е. С. На пути к внедрению английского языка в профессиональные дисциплины неязыкового профиля // Иностранные языки в высшей школе. 2022. – № 1 (60). – С. 78–88. DOI: 10.37724/RSU.2022.60.1.008.
5. Методические рекомендации для учителей, подготовленные на основе анализа типичных ошибок участников ЕГЭ 2023 года по иностранным языкам (английский, немецкий, французский, испанский, китайский языки) М. В. Вербицкая, К. С. Махмурян, А. Е. Бажанов, Е. В. Кузьмина, Е. И. Ратникова, Л. Ш. Рахимбекова, М. М. Нурмагомедова Москва, 2023. Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки ФГБНУ «Федеральный институт педагогических измерений». [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://doc.fipi.ru/ege/analiticheskie-i-metodicheskie-materialy/2023/inyaz_mr_2023.pdf (Дата доступа: 28.09.2023.).
6. Отчет о рейтинге уровня владения английским языком 2022. [Электронный ресурс] // Сайт EF English Proficiency Index. – Режим доступа: https://www.ef.com/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/cefcomepi-site/reports/2022/ef-epi-2022-english.pdf – Дата доступа: 28.09.2023.
7. Hutchinson T., Waters A. English for specific purposes. A Learning Centered Approach. – Glasgow: Cambridge University Press, 1991. – 188 c.
8. Proficiency Bands. EF English Proficiency Index. [Электронный ресурс] // Сайт EF EPI 2023. – Режим доступа: https://www.ef.com/wwen/epi/about-epi/#proficiency-bands – Дата доступа: 28.09.2023.
9. The world’s largest ranking of countries and regions by English skills. [Электронный ресурс] // Сайт EF EPI 2023. – Режим доступа: https://www.ef.com/wwen/epi/ – Дата доступа: 28.09.2023.
Review
For citations:
Bessert O.B. Linguacultural Failures in the Use of Professional Vocabulary in Academic Studies at Non-Linguistic Departments. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):132-140. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-132-140