Health preservation factors influence on students' motion readiness
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-187-197
Abstract
Actual problem is to strengthen the health of students by means of physical education. The solution of this problem is impossible without knowledge of general physical preparedness (GPP) patterns of modern students. The importance of this information is emphasized by the need to strengthen the health of the younger generation, which is directly related to effective work in various areas and military service. The purpose of the work is to investigate the factors of health preservation that influence motion readiness dynamics of students of non-core universities. The results of the conducted studies convincingly indicate a significant deterioration in GPP indicators of modern studentscompared to their peers 11 years ago. New data have been obtained that male students and less female students of the 2020/2021 academic year are inferior to students of the 2009/2010 academic year in the level of development of basic physical qualities at GPP testing. At the same time, the pace of their improvement is about the same, both for male and female students. It was found that COVID19 pandemic did not have a negative impact on the level of GPP indicators’ development of students in 2020/2021 academic year.
About the Authors
S. A. BarantsevRussian Federation
Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor of the Department of Physical
Education;
Chief Researcher
V. P. Chicherin
Russian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Physical Education
I. A. Kabanova
Russian Federation
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Physical Education
V. A. Seregina
Russian Federation
Senior Lecturer, Department of Physical Education
References
1. Ушакова, Я. В. Здоровье студентов и факторы его формирования // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. – 2007. – № 4. – С. 197-202. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=11748334
2. Tolgfors, B., Ohman, M. The implication of assessment for leaning in physical education and health // European Physical Education Review. – 2016. – № 22 (2). – P. 150–166. – URL: https://doi.org/10.177/1356336X15595006
3. Moy, B., Renshaw, I., Davids, K. The impact of nonlinear pedagogy on physical education teacher education students’ intrinsic motivation // Physical Education and Sport Pedagogy. – 2016. – № 21 (5). – Р. 517–538. – URL: https://doi.org/10.1080/17408989.2015. 1072506
4. Yang, C. B., Dong, M. K. A Study of the correlation between teachers’ teaching styles and students’ participation motivation in the physical education // Journal of Baltic Science Education. – 2017. – № 16 (2). – Р. 199–206.
5. Olafsdottir, A. S., Torfadottir, J. E., Arngrimsson, S. A. Health Behavior and Metabolic Risk Factors Associated with Normal Weight Obesity in Adolescents // PLoS ONE. – 2016. – № 11 (8). – Р. 34–40. – URL: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0161451
6. Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, Á., Moncada-Jiménez, J. An analysis of the responsibility of physical education students depending on the teaching methodology received // Journal of Physical Education and Sport. – 2015. – № 15 (2). – Р. 202–207. DOI: 10.7752/jpes.2015.02031
7. Абдуллина, Л. Б. Формирование здорового образа жизни студентов в условиях современного вуза: практико-ориентированный аспект // Здоровьесберегающее образование. – 2014. – № 2. – С. 78–82. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=23407090
8. Pop, C. L. Body mass index and body image anxiety in a sample of undergraduate students // Physical Education of Students. – 2018. – № 22 (2). – Р. 77–82. – URL: https://doi.org/10.15561/20755279.2018.0204
9. Demirci, N., Toptaş, D. P. The determination of physical activity, nutrition and self-sufficiency levels of sedanter individuals of fitness club member // Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports. – 2018. – 22 (5). – Р. 237–245. – URL: https://doi.org/10.15561/18189172.2018.0503
10. Мищенко, И. В., Шаренкова, Л. А., Горяная, Н. А., Аношина, Т. В. Оценка и сравнительный анализ факторов, влияющих на индивидуальное здоровье, по мнению русских и иностранных студентов // Перспективы науки. – 2022. – № 4(151). – С. 150-153. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=49162484
11. Колокольцев, М. М., Ермаков, С. С., Третьякова, Н. В., Крайник, В. Л., Романова, Е. В. Физическая активность как фактор повышения качества жизни студентов // Образование и наука. – 2020. – 22(5). – С. 150- 168. – URL: https://doi.org/10.17853/1994-5639-2020-5-150-168
12. Крисванто, Э., Сунарди, Д., Сари, И., Сухарйана, Ф. Влияние физической активности и уровня гемоглобина на функционирование кардиореспираторной системы // Человек. Спорт. Медицина. – 2021. – 21(4). – С. 49–56. – URL: https://doi.org/10.14529/hsm210406
13. Авдеева, М. Динамика физического развития, функционального состояния, скоростно-силовых и силовых качеств студенток в течение первого года обучения // Человек. Спорт. Медицина. – 2021. – 21(4). – С. 107–114. – URL: https://doi.org/10.14529/hsm210413
14. Yagotin, R. S., Degtyarenko, T. V., Bosenko, A. I., Plisko, V. I., Dolinsky, B. T. Criterion score of the physical and psychophysiological condition of students in the context of determining their individual adaptability to physical loads // Physical Education of Student. – 2019. – 23(1). – Р. 51–57. – URL: https://sportedu.org.ua/index.php/PES/article/view/760
15. Борисова, О. А., Бойко, А. И., Колдашова, А. А. Готовность студентов-первокурсников Московского государственного областного университета к выполнению контрольных тестов // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. – 2020. – № 2 (180). – С. 50–54. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42541513
16. Койпышева, Е. А., Рыбина, Л. Д., Лебединский, В. Ю. Физическое развитие и физическая подготовленность дошкольниц, школьниц и студенток Иркутска // Теория и практика физической культуры. – 2016. – № 4. – С. 41–43. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=25870803
17. Королев, В. Г., Бардушкин, В. В. Физическая подготовленность студентов-юношей младших курсов и ее динамика в процессе обучения в техническом университете // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 2011. – № 1. – С. 58–62. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=15564081
18. Блинков, С. Н. О готовности студентов к выполнению требований всероссийского физкультурноспортивного комплекса ГТО // Теория и практика физической культуры. – 2017. – № 4. – С. 102–104. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=29117876
19. Воронков, А. В., Никулин, И. Н., Посохов, А. В., Коренева, М. С. Эффективность выполнения обязательных испытаний комплекса ГТО студентами вуза // Теория и практика физической культуры. – 2017. – № 6. – С. 15–17. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=29433956&
20. Звягинцев, М. В., Карпова, Т. В., Зауэр, Н. Г. Анализ физической подготовленности студентов 1 курса Новокузнецкого филиала-института Кемеровского государственного университета // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. – 2020. – № 1 (179). – С. 143–148. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42424803
21. Anikieiev, D. M. Criteria of effectiveness of students’ physical education system in higher educational establishments // Physical education of student. – 2015. – № 19(5). – Р. 3–8. – URL: http://dx.doi.org/10.15561/20755279.2015.0501
22. Блинков, С. Н. Динамика физической подготовленности студентов 1-3 курсов Самарской ГСХА с мая по сентябрь 2015 года // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. – 2016. – № 4 (134). – С. 33–37. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=25952498
23. Любарская, Э. В. Анализ физического развития у студентов в рамках выполнения ВФСК ГТО на примере ВСГУТУ // Вестник спортивной науки. – 2021. – № 1. – С. 61–66. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=45766013
24. Voronkov, A. V., Nikulin, I. N., Kolesnikov, A. A., Nikulina, D. E. Academic physical fitness rating by GTOcomplex tests. Theory and practice of physical culture. – 2019. – № 5. – С. 11. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=40814313
25. Белых, С. И. Физическая культура в учебных заведениях Украины: проблемы и решения // Теория и практика физической культуры. – 2016. – № 9. – С. 25–27. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=26331833&
26. Каташинская, Л., Губанова, Л., Ермакова, Е., Кадысева, А., Цаликова, И. Динамика психофизиологических характеристик и физической подготовленности студентов физкультурного факультета педагогического вуза // Человек. Спорт. Медицина. – 2019. – 19(4). – С. 29–36. – URL: https://doi.org/10.14529/hsm190404
27. Блинков, С. Н., Башмак, А. Ф., Мезенцева, В. А., Бородачёва, С. Е., Бочкарёва, О. П. Сравнительный анализ показателей физического развития, физической подготовленности и хронической заболеваемости обучающихся 18 лет аграрного вуза в гендерном аспекте // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. – 2019. – № 10 (176). – С. 31–36. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=41318635
28. Королёв, В. Г., Бардушкин, В. В. Всероссийский физкультурно-спортивный комплекс «Готов к труду и обороне» и физическая подготовленность студентов МИЭТ // Экономические и социально-гуманитарные исследования. – 2016. – №1 (9). – С. 76–82. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=25640277&
29. Лысова, И. А., Нечушкин, Ю. В. Диагностика физической подготовленности студентов вузов гуманитарного и технического профиля // Знание. Понимание. Умение. – 2012. – № 3. – С. 270–275. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=18851894
30. Семенов, Л. А., Миронова, С. П. Паспорт физической подготовленности студента» как средство обратной связи в процессе управления физическим воспитанием в вузе // Теория и практика физической культуры. – 2006. – № 5. – С. 46–48. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=14346906
31. Ахматгатин, А. А., Вайнер-Кротов, А. В., Яловенко, О. В., Вишнякова, Г. В. Динамика физической подготовленности студентов первого курса технического вуза // Современные проблемы науки и образования. – 2018. – № 4. – С. 28. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=36344824
32. Баранцев, С. А. Планирование содержания учебных занятий дисциплины «Физическая культура»: учебно-методическое пособие. М. : Издательский дом ФГБОУВПО «ГУУ», 2015. – 112 с.
33. Логинов, С. И. Триада факторов риска здоровья студентов в эпоху цифровизации образования и пандемии Ковид-19 / С. И. Логинов, А. Ю. Николаев, А. С. Снигирев // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. – 2021. – № 1. – С. 67–69. – URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=44736579
34. Баранцев, С. А. Индикаторы эффективности физического воспитания студентов : учебное пособие. – М. : Советский спорт. – 2020. 161 с. – URL: https://ur.3lib.net/book/5564557/53250c
Review
For citations:
Barantsev S.A., Chicherin V.P., Kabanova I.A., Seregina V.A. Health preservation factors influence on students' motion readiness. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):187-197. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-187-197