Professional resilience of specialists in socionomic professions: a review of theoretical concepts and psychodiagnostics
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-198-204
Abstract
The relevance of the problem of personal resilience in modern conditions is beyond doubt. This article analyzes and summarizes the concept of resilience as a necessary condition for ensuring human life. An overview of modern psychological research is presented, in which resilience is defined as an integrative characteristic of a personality responsible for its success in overcoming various life difficulties and problems. Attention is focused on the professional resilience of specialists in socionomic professions as an individual's ability tocomplex forms of psychological self-regulation that preserve internal balance, somatic health, and success in stressful situations. An overview of psychodiagnostic tools is presented, which allows to assess the level of resilience of specialists.
About the Author
N. V. LebedevаRussian Federation
Dr. ped. Sciences, Associate Professor,
Moscow
References
1. Александрова, А. А. К осмыслению понятия «жизнестойкость личности» в контексте проблематики психологии способностей // Психология способностей: современное состояние и перспективы исследований: материалы науч. конф. – Москва: Институт психологии РАН. – 2005. – С. 16–21.
2. Епанчинцева, Г. А., Марченко, Т. В., Козловская, Т. Н. Методологические, теоретические, методические основания скрининговых исследований суицидальных намерений подростков // Фундаментальные исследования. – Москва: Пенза. – 2023. – № 10 (9). – С. 2085–2089.
3. Евтушенко, Е. А. Жизнестойкость личности как психологический феномен // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии: сб. ст. по матер. IX Междунар. науч.-практ. конф. – Новосибирск: СибАК. – 2016. – № 1 (58). – С. 114–123.
4. Климов, Е. А. Психология профессионального самоопределения: учебное пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности: 031000 – педагогика и психология, 031300 – социальная педагогика, 033400 – педагогика. – Москва: Академия, 2004. – 312 с.
5. Кольчугина, Н. И. Влияние жизнестойкости педагога на психологическую безопасность и благополучие // Учебный эксперимент в образовании. – 2024. – № 1 (109). – C. 26–39.
6. Леонтьев, Д. А., Рассказова, Е. И. Жизнестойкость как составляющая личностного потенциала / Личностный потенциал: структура и диагностика. – М.: Смысл, 2011. – 680 с.
7. Лебедева, Н. В. Экологическое образовательное пространство современного вуза / Н. В. Лебедева – Санкт-Петербург: Скифия-принт, 2022. – 180 с.
8. Мадди, С. Теории личности: сравнительный анализ. – Санкт-Петербург: Речь, 2002. – 539 с.
9. Музалева, Д. А. Профессиональная жизнестойкость педагога, как частный случай жизнестойкости личности / Д. А. Музалева // Мир науки. Педагогика и психология. – 2022. – Т. 10. – № 3. – С. 98–109.
10. Одинцова, М. А. Психология жизнестойкости. – Москва: ФЛИНТА: Наука, 2015. – 296 с.
11. Соболева, Е. В., Шумакова, О. А. Феномен жизнестойкости в зарубежных и отечественных исследованиях // Современные научные исследования и инновации. – 2014. – № 5. – Ч. 2. – URL: https://web.snauka.ru/issues/2014/05/34519
12. Шмелева, Е. А., Кисляков, П. А., Карасева, Т. В., Прияткин, Д. А. Жизнестойкость и психологическая безопасность медицинских работников // Siberian Journal of Life Sciences and Agriculture. – 2024. – Т. 16. – № 2. – С. 450–480.
13. Холостова, Е. И. Генезис социальной работы в России: учебное пособие / Е. И. Холостова. – 7-е изд. – Москва: Издательско-торговая корпорация Дашков и К., 2024. – 230 с.
14. Фоминова, А. Н. Жизнестойкость личности. Монография. – Москва: МПГУ, 2012. – 152 с.
Review
For citations:
Lebedevа N.V. Professional resilience of specialists in socionomic professions: a review of theoretical concepts and psychodiagnostics. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):198-204. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-198-204