The educational environment as a factor of deprivation of the subjective needs of adolescent students
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-209-211
Abstract
The author considers the problem of the development and realization of subjectivity of adolescent students. The article actualizes the problem of realizing the subjective needs of students in the educational environment, focuses on the need to create conditions that exclude the deprivation of subjective needs in order to prevent destructive phenomena.
About the Author
O. V. GurovaRussian Federation
Candidate of Psychological Sciences, associate professor,
Perm
References
1. Брушлинский, А. В. Психология субъекта // Институт психологии РАН. – СПб.: Алетейя, 2003. – 268 с. – ISBN: 5-89329-545-5.
2. Воробьева, И. В., Кружкова, О. В. Психология вандального поведения: монография. – Екатеринбург: УрГПУ, 2015. – 304 с. ISBN: 978-5-7186-0704-8.
3. Гилемханова, Э. Н. Нарушенная субъектность как индикатор проблем безопасности «субъектно-контекстной» системы образовательной среды // Гуманизация образования. – 2022. – № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/narushennaya-subektnost-kak-indikator-problem-bezopasnosti-subektnokontekstnoy-sistemy-obrazovatelnoy-sredy (дата обращения: 21.06.2024).
4. Гурова, О. В, Кружкова, О. В. Школьный графический вандализм как реакция на депривацию субъектных потребностей учащихся // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. – 2010. – № 1. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/shkolnyygraficheskiy-vandalizm-kak-reaktsiya-na-deprivatsiyu-subektnyh-potrebnostey-uchaschihsya (дата обращения: 06.07.2024).
5. Смирнова, А. Н. Социальная субъектность и девиантное поведение подростков // Социологические исследования. 2017. – № 6. – С. 117–122.
6. Субъектный подход в психологии: сборник научных трудов / под ред. А. Л. Журавлева, В. В. Знакова, З. И. Рябикиной, Е. А. Сергиенко. – Москва: Институт психологии РАН, 2009. – 619 с. – (Интеграция академической и университетской психологии). – ISBN 978-5-9270-0167-5.
7. Ушамирский, А. Э. К проблеме субъектности молодежи // Теории и проблемы политических исследований. – 2016. – № 4. – С. 16–29.
8. Щукина, М. А. Субъектный подход к саморазвитию личности: возможности теоретического понимания и эмпирического изучения // Психология. Журнал ВШЭ. – 2014. – № 2. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/subektnyy-podhod-k-samorazvitiyu-lichnosti-vozmozhnosti-teoreticheskogoponimaniya-i-empiricheskogo-izucheniya (дата обращения: 06.07.2024).
Review
For citations:
Gurova O.V. The educational environment as a factor of deprivation of the subjective needs of adolescent students. The Tidings of the Baltic State Fishing Fleet Academy: Psychological and pedagogical sciences. 2024;(3(69)):209-211. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2024-3-69-209-211